F1 doet goede zaken: omzet met 243 miljoen dollar gestegen

Mercedes F1 Media

Dat de Formule 1 momenteel booming business is, moet niemand meer verbazen. Over de hele wereld staan circuits en promotors te springen om een GP te organiseren. Het zichtbare enthousiasme rondom de sport is ook voelbaar in de financiële cijfers van Liberty Media, de eigenaar van de Formule 1.

Na een zwaar 2020 te hebben gekend, krabbelt de Formule 1 weer terug naar oude hoogte. Over de gehele wereld is er vraag naar nieuwe GP’s. Deze nieuwe wedstrijden lijken er ook te komen, maar voor nu blijft het maximum aantal races per seizoen staan op 24. Door de toegenomen vraag moeten er ook historische races verdwijnen, denk bijvoorbeeld aan de Belgische GP.

Toch is het verdwijnen van historische races iets wat (indirect) in het straatje van Liberty Media past. Het mediaconglomeraat wil immers F1-races naar de fan toebrengen, in plaats van andersom. Ook moet er meer en meer worden gedacht aan de impact van de Formule 1 op het milieu. In deze strategie passen geen GP’s die in de middle of nowhere liggen, maar wel wedstrijden midden in de stad. Dit is ook waarom stratencircuits zo enorm in trek zijn bij de Amerikaanse firma. Fans hoeven immers geen uren te reizen voordat ze op het circuit zijn, maar kunnen met het openbaar vervoer naar het ‘circuit’ gaan.

Cijfers liegen er niet om

Hoewel de zienswijze van Liberty Media bij sommige fans in het verkeerde keelgat schiet, werkt de strategie van de Amerikanen wel. In de meest recente financiële cijfers van het mediabedrijf is namelijk gebleken dat er een flinke winst is geboekt. Volgens F1-CEO Stefano Domenicali is deze inkomstenstijging toe te rekenen aan de toegenomen belangstelling voor de sport.

Ook het feit dat GP’s zo goed als normaal mogen worden georganiseerd, speelt mee denkt de oud-Ferrari-teambaas. Hiermee samen valt het feit dat met name nieuwe races een hoger jaarlijks bedrag betalen aan de Formule 1. De GP van Miami moet bijvoorbeeld een veel hoger bedrag afstaan aan de FOM (Formula One Management) dan de GP in Monaco.

Maar over welke cijfers gaat het dan precies? Uit een financieel verslag van Liberty Media is gebleken dat er in het tweede kwartaal van 2022 743 miljoen dollar is verdiend. Dat is een stijging van 243 miljoen ten opzichte van het eerdere kwartaal van 2022 (501 miljoen dollar). In het tweede kwartaal werden er zeven GP’s verreden die allemaal goed bezocht werden.

Net Binnen

Bizar. Max Verstappen krijgt eigen fan-tribune in Las Vegas

De Max Verstappen-tribune is inmiddels een bekend fenomeen in Europa! Tijdens de Grand Prix van België, Oostenrijk, Hongarije en Nederland worden jaarlijks duizenden Nederlandse...

BREAKING. Haas onthult als eerste team de livery voor 2023

MoneyGram Haas F1 Team, zoals het team van Gene Haas in 2023 door het leven gaat, heeft als eerste de nieuwe livery onthuld. Op...

Red Bull voelt pijn van handicap nu al: ‘Het beperkt ons’

Red Bull Racing overtrad in 2021 het budgetplafond-limiet en kreeg daarvoor een fikse straf van de FIA. Naast een geldboete van zeven miljoen dollar,...

Alfa Romeo onthult speciale livery in aanloop naar nieuw seizoen

De Alfa Romeo Sauber zal de nieuwe bolide voor 2023, de C43, op dinsdag 7 februari onthullen. Maar een week eerder heeft het team...

Fred Vasseur geeft eerste hint weg over nieuwe Ferrari

Ferrari gaat 2023 in met een nieuwe teambaas. Fred Vasseur kwam op 1 januari over van Alfa Romeo naar het team uit Maranello, nadat...

‘Liberty Media heeft genoeg van FIA-voorzitter en wil hem vervangen’

Liberty Media, de eigenaren van de Formule 1, zijn helemaal klaar met Mohammed Ben Sulayem. De FIA-voorzitter, die in december van 2021 het stokje...

‘Red Bull RB19 zal grotendeels anders zijn dan de RB18’

Max Verstappen wist in 2022 het Formule 1-kampioenschap op dominante wijze te winnen. Vooral na de zomerstop was de Red Bull Racing RB18 ijzersterk,...