McLaren-teambaas Andrea Stella is van mening dat Lando Norris een straf verdiende voor zijn overtreding tijdens de Grand Prix van Qatar. In de race op het Losail International Circuit, waar Max Verstappen als winnaar uit de strijd kwam, vergat Norris om te liften voor een dubbele gele vlag, wat ervoor zorgde dat hij een tien seconden stop-and-go penalty aan zijn broek kreeg.
Over het feit dat zijn coureur een straf heeft moeten incasseren tijdens de race in Qatar heeft Stella geen enkele klachten, aangezien dat volledig terecht was in zijn ogen. Maar de sanctie die door de stewards werd opgelegd aan Norris is in de ogen van de Italiaan wel overdreven zwaar. Voor het eerst sinds de GP van Italië in 2020 is de tien seconden stop-and-go penalty weer eens uit de kast gehaald door de FIA en Stella snapt niet waarom Norris daar ineens mee bestraft werd.
Volgens Stella is het namelijk zeldzaam dat een dergelijke straf wordt uitgedeeld [Sebastian Vettel kreeg het voor het opzettelijk botsen met Lewis Hamilton in 2017 en Hamilton ontving het wegens het illegaal inrijden van de pitstraat in 2020] en hij snapt dan ook niet helemaal waarom de stewards voor deze overtreding het ineens nodig vonden om een dergelijk harde straf op te leggen.
"Ik denk dat we bij het opleggen van de straf elk gevoel voor proportionaliteit en specificiteit hebben verloren. Kunnen we kijken naar de overtreding, de gevaarlijkheid van de situatie en het feit dat de gele vlag weer snel werd verwijderd?", begint Stella bij Sky Sports. De Italiaan wijst daarop dat nadat de top vijf gepasseerd was, de gele vlag weer werd ingetrokken.
Volgens Stella heeft de FIA nog genoeg te leren, als het aankomt op het uitdelen van straffen. Hij wil dan ook dat de stewards in de toekomst niet alleen het regelboek hanteren, maar ook kijken naar de elementen die hij eerder in zijn betoog had opgenoemd.
"Laten we dan een oordeel vellen op basis van die elementen - proportionaliteit en specificiteit - in plaats van te kijken naar een of ander reglement dat waarschijnlijk vol stof zit en het dan toe te passen zonder enige zin voor een kritische benadering. Vanuit dat oogpunt denk ik dat de FIA de mogelijkheid heeft om het beter te doen", aldus de teambaas van McLaren.
Lees het artikel op de mobiele website