Bij Red Bull Racing vertrouwt men het zaakje niet. Tijdens de Grand Prix van Nederland werd Max Verstappen op een enorme achterstand gezet door Lando Norris, die met de grootste voorsprong van 2024 naar de overwinning snelde op Circuit Zandvoort. Zelfs tijdens de dominante start van Max Verstappen aan dit seizoen, was hij nooit zoveel sneller dan de nummer twee in de race.
Tijdens de openingsrace van het jaar, in Bahrein, had Max Verstappen een voorsprong van 22 seconden op teamgenoot Sergio Pérez. Dat was tot nu toe de grootste voorsprong voor de overwinning in het 2024-seizoen, maar Lando Norris maakte daar een einde aan. In Zandvoort wist Verstappen op bijna een seconde meer achterstand te rijden, wat voor wat vraagtekens zorgt bij Red Bull.
Het is namelijk niet zo dat het Oostenrijkse team heeft veel performance in heeft moeten leveren. Ja, de auto is lastiger te besturen, maar de RB20 is duidelijk sneller dan de dominante RB19. Max Verstappen ging in de kwalificatie namelijk een seconde sneller dan hij het jaar ervoor deed. Het grote verschil is dat dit jaar McLaren en Mercedes ineens veel snelheid gevonden hebben, waardoor Red Bull naar de achtergrond is verwezen.
"Ik denk dat het meer te maken heeft dat de anderen meer prestaties hebben gevonden", verklaarde Horner toen hem werd gevraagd of Red Bull een terugval heeft gekend in 2024.
En voor Horner is er één onderdeel waar - vooral McLaren en Mercedes - veel winnen ten opzichte van de rest van het veld: de voorvleugel. Eerder dit jaar heeft Red Bull al een klacht ingediend bij de FIA, waarbij ze van mening waren dat deze twee teams de voorvleugels te ver door lieten buigen. Met die klacht werd niet veel gedaan, maar Horner is nog altijd van mening dat dat dé reden is voor de snelle opmars van deze twee teams.
"Ik denk dat de voorvleugel een belangrijk gebied is waar anderen prestaties hebben gevonden. Ik denk dat de manier waarop hun voorvleugels worden gebruikt heel anders is", wijst Horner naar zijn directe concurrenten. "Als je kijkt naar de hoek van de voorvleugel van McLaren en Mercedes, dan zijn die heel erg verschillend. Heel anders dan de rest van de grid."
Lees het artikel op de mobiele website