Racewinnaar George Russell werd meer dan twee uur na het einde van de Grand Prix van België gediskwalificeerd, waardoor Lewis Hamilton er met de overwinning vandoor ging. De Brit pakte daarmee zijn 105e overwinning uit zijn carrière, maar was na afloop niet al te blij met deze prestatie. Dit omdat hij puur en alleen gewonnen heeft omdat zijn teamgenoot uit de competitie is gehaald.
Maar wat is er nu precies fout gegaan bij Mercedes en Russell? Na de race werd duidelijk dat de W15 van de coureur uit King's Lynn anderhalve kilo te licht was bevonden. De 2024 Formule 1-auto's hebben een verplicht minimum gewicht van 798 kilo, zonder brandstof. De bolide van Russell zat hier dus 1.5 kilo onder, wat een enorm getal is. Red Bull-baas Christian Horner heeft wel een idee waar het mis is gegaan.
Volgens Horner was de één-stop strategie van Mercedes en George Russell verantwoordelijk voor de diskwalificatie van de Brit. Russell stopte één keer minder dan de andere coureurs aan de voorkant van het veld, waardoor er veel meer rubber van zijn harde banden af was gekomen. Om 1.5 kilo lichter te zijn na de race, moet er 375 gram rubber per band minder aanwezig zijn dan bij andere coureurs. Volgens Horner haalt een F1-band dat gemakkelijk, als deze langer gebruikt wordt dan gebruikelijk.
Mercedes heeft daarin een foutje gemaakt, meent Horner, wat ze uiteindelijk een één-twee gekost heeft: "Ja, absoluut," antwoordde Horner op de vraag of het met een één-stop te maken had. "Ik weet zeker dat je meer dan een kilo rubber bent kwijtgeraakt. Dat hebben we vrijdag gezien. Maar je moet genoeg brandstof bij je hebben om het monster te kunnen nemen, anders gebruik je brandstof als ballast."
De Red Bull-baas vond het wel vervelend voor Russell, aangezien hij de overwinning verdiend had: "Echt vervelend nieuws voor George, maar duidelijk een fout in hun berekeningen."
Lees het artikel op de mobiele website