Dominantie Max Verstappen zorgt voor keldering Formule 1-populareit

| door R. Willems

Het feit dat Max Verstappen en Red Bull momenteel de dienst uitmaken in de Formule 1, is niet goed voor de groei van de sport. Echter, de sport is ondanks het feit dat er 'maar' 22 keer per jaar wordt geracet een van de hardst gegroeide sporten in de wereld.

Verstappen heeft dit jaar zijn derde opeenvolgende wereldtitel gewonnen. In 2023 deed hij dat met opperste dominantie, door 19 van de 22 races te winnen en met een voorsprong van 290 punten op P2 het kampioenschap te pakken.

Ook zijn team, Red Bull Racing, heeft een ongekend sterk seizoen gekend, waarbij er slechts één race niet gewonnen werd: de GP van Singapore. Goed nieuws voor de Verstappen- en Red Bull-fans, maar volgens een rapport van Buzz Radar niet goed voor de Formule 1 als geheel.

Lees ook

Keldering van vermeldingen

Het medium onderzocht ruim 70 miljoen posts van fans en andere (ver)meldingen op sociale media. Daaruit blijkt dat de Formule 1 in de eerste vijf maanden van 2023 meer dan 70% minder verkeer heeft gehad dan in dezelfde periode in 2022.

Verder heeft de sport in de eerste vijf maanden van 2023 meer dan 46% minder nieuwe volgers weten te vergaren ten opzichte van dezelfde periode in 2022. Ook is er meer dan 64% minder bereik ten opzichte van de eerste vijf maanden van afgelopen seizoen.

Lees ook

Negatieve woorden

Naast de afgenomen hoeveelheid verkeer heeft Buzz Radar ook weten te achterhalen dat er dit seizoen een stuk meer negatieve woorden worden gebruikt dan afgelopen seizoen. Hierbij moet gedacht worden aan woorden als 'saai' of 'irritant'. Afgelopen seizoen hadden woorden als 'interessant' en 'spannend' nog de overhand op de sociale media-kanalen van de Formule 1.

Oorzaak

Maar hoe kan het dat de sport ineens zo'n dip meemaakt? Dat is volgens Buzz Radar toe te schrijven aan de dominantie van Verstappen en Red Bull. Of zoals het medium het zegt 'single team domination'. In de afgelopen twaalf maanden werd er slechts één race niet gewonnen door Red Bull.

Dat er tijdens een dominante periode minder verkeer is in de Formule 1, is echter niets nieuws. Toen Mercedes-coureur Lewis Hamilton tussen 2018 en 2020 domineerde, zag de Formule 1 haar internetverkeer namelijk ook drastisch kelderen.

Grote groei

Ondanks de negatieve lading die het rapport van Buzz Radar met zich meebrengt, weet het medium ook iets positiefs te melden. De Formule 1 heeft haar publiek namelijk immens weten te laten groeien in de afgelopen tien jaar. Zo sterk zelfs dat er slechts twee sportevenementen boven de Formule 1 staan.

Dat zijn de Indian Premier League (groei van 208%) en de UEFA Champions League (groei van 112%). De Formule 1 maakte in de afgelopen tien jaar een groei van 80% mee. Concluderend valt er uit het rapport op te maken dat de Formule 1 een van de snelst groeiende sociale kanalen van alle grote sporten is, ondanks de huidige dominantie van Verstappen en Red Bull.

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen