Ferrari-topman ziet Red Bull gebruik maken van nieuwe, 'afwijkende' technologie

| door I. van den Berg

Volgens Ferrari-topman Enrico Cardile maakt Red Bull sinds afgelopen seizoen gebruik van een nieuwe technologie als het gaat om de remklauwen. Hierdoor zou de formatie uit Milton Keynes een gewichtsvoordeel kunnen hebben behaald, zo meent Cardile.

Red Bull wist afgelopen seizoen 21 van de in totaal 22 races te winnen. Verder behaalde Red Bull de meeste constructeurspunten ooit, de grootste voorsprong in het constructeurskampioenschap ooit, werd het hoogste percentage aan overwinningen ooit behaald en wist Red Bull de meeste zeges in één seizoen te behalen. Al met al een uiterst dominant seizoen dus voor de Oostenrijkse formatie.

Lees ook

Reden voor dominantie

Maar hoe kon de RB19 zó dominant zijn? De concurrentie is immers ook niet van gisteren. Er zijn geruchten waarin de reden voor de dominantie van Red Bull duidelijk wordt. Onder meer door de introductie van een nieuwe technologie als het gaat om de remklauwen zou Red Bull afgelopen seizoen een groot voordeel hebben behaald ten opzichte van de rest van het veld.

Open source onderdeel

Cardile werd door Auto, Motor und Sport gevraagd naar dit gerucht. "Ik denk niet dat andere teams kleinere remklauwen hebben. Dat is namelijk een 'open-source onderdeel' en als een team daaraan een verandering doorvoert, dan moeten ze de ontwerpplannen met iedereen op de grid delen. We zouden het dus merken. We hebben natuurlijk ook foto's en voor zover ik kan zien heeft iedereen dezelfde remklauwen", begint de Ferrari-topman.

"Afwijkend"

Toch ziet Cardile dat Red Bull dit seizoen afwijkt van de rest van het veld als het gaat om de remklauwen. "Red Bull heeft dit jaar een technologie geïntroduceerd die afwijkend is van wat Mercedes en wijzelf al jaren gebruiken. Het kan zijn dat deze nieuwe remklauwen een gewichtsvoordeel opleveren, dus daar moet je heen kijken. Of het onderdeel nu iets groter of kleiner is, dat maakt echter geen verschil", aldus Cardile in gesprek met Auto, Motor und Sport.

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen