Het Japanse medium AS-web weet te melden dat er tijdens het Grand Prix-weekend in Brazilië een ingreep is gedaan door de FIA vanwege illegale onderdelen op de bolides van meerdere Formule 1-teams. Daarnaast weet AS-web te melden dat er veranderingen in aantocht zijn voor aankomend seizoen om dergelijke incidenten te voorkomen.
De ingreep van de FIA had volgens AS-web te maken met de skid blocks onder de auto's. Dat zijn de titanium blokjes in de houten plank onder de auto die ervoor zorgen dat de teams zich houden aan de minimale rijhoogte. Ook zorgen de skid blocks voor bescherming van het chassis en de vloer zelf.
Na afloop van iedere race wordt er door de FIA gemeten of de teams zich aan de maximale hoeveelheid slijtage hebben gehouden wat betreft de skid blocks. Voldoen de teams hier niet aan, dan volgt er diskwalificatie. Dat was eerder dit seizoen het geval bij Ferrari toen de skid blocks onder de auto van Lewis Hamilton minder dan 9 millimeter dik waren na afloop van de Chinese GP.
Volgens AS-web hebben meerdere teambazen de FIA in Brazilië getipt vanwege zorgen over de legaliteit van andere auto's. "Zoals door verschillende teambaas en technisch directeuren in Interlagos is bevestigd, hebben een aanzienlijk aantal teams manieren gevonden om aanzienlijke hitte te genereren in de titaniumplaten", schrijft het Japanse medium.
"Hoe warmer de titaniumplaat wordt, hoe meer deze uitzet, waardoor deze lager komt te liggen dan de plank zelf. Dit is het fenomeen dat optreedt wanneer een F1-auto hard rijdt en vonken veroorzaakt. Alleen de skidplate komt in contact met het wegdek, terwijl de plank iets verhoogd blijft en zo slijtage voorkomt", legt AS-web uit.
Na klachten vanuit de teams heeft de technische man van de FIA, Jo Bauer, de opdracht gegeven "om vóór de kwalificatie alle skidblokken van de auto's te controleren. Volgens bronnen ontdekte Bauer dat verschillende auto's waren uitgerust met apparaten die uitsluitend bedoeld waren om de skid te verwarmen, en gaf hij opdracht deze vóór de start van Q1 te verwijderen."
Tenslotte meldt AS-web dat bijna alle teams deze "apparaten" gebruiken, maar dat er verschil bestaat tussen de mate waarin de teams dit doen. Zo zouden bepaalde teams "bijzonder effectieve methoden" hebben gevonden. Voor aankomend seizoen is het echter verleden tijd, want de FIA werkt aan regelgeving om de huidige loophole te sluiten, zo meldt AS-web.
Lees het artikel op de mobiele website