Fred Vasseur heeft toegegeven dat hij niet had verwacht dat de wederopbouw van Ferrari zo lang zou duren. De Fransman kwam in 2023 aan het roer bij de Italianen, maar momenteel is een nieuwe wereldtitel verder weg dan ooit.
Ferrari staat momenteel maar liefst 337 punten achter McLaren in het constructeurskampioenschap, terwijl het vorig jaar slechts vijftien punten tekort kwam om de eerste wereldtitel sinds 2008 te pakken. De Italianen slagen er maar niet in om een dominante auto te bouwen, mede vanwege het feit dat het raceteam geen profijt heeft van de zogeheten kruisbestuiving, waar teams in Groot-Brittannië wél van profiteren.
Hierdoor is het al bijna twintig jaar geleden sinds Ferrari een kampioen heeft weten te produceren. Toen Vasseur aan de macht kwam bij de Italianen, dacht hij dat hij dit varkentje wel even zou wassen. Nu, twee jaar later, blijkt niets minder waar. Dat geeft de Fransman zelf eerlijk toe.
"Het is behoorlijk intens", begint Vasseur in de podcast Beyond the Grid. "Op sportief vlak hebben we zeker ups en downs, we willen altijd meer bereiken. Maar ik zou zeggen dat het over het algemeen positief is dat we, laten we het over de afgelopen twee jaar hebben, een goede verbetering hebben doorgemaakt."
"Wat we hebben onderschat, of wat ik heb onderschat, is hoe lang het wel niet duurt. Iets opnieuw opbouwen of dingen anders aanpakken kost tijd, maar dat is niet erg. Het belangrijkste is dat de sfeer in het team goed is – ook al zijn we emotioneel, ook al zijn we Latijns-Amerikaans, ook al zijn de resultaten of trainingen slecht, het is moeilijk, maar uiteindelijk is de sfeer positief."
Volgens Vasseur speelt het ook mee dat sommige medewerkers soms decennialang bij hetzelfde team blijven, waardoor er vaak weinig mogelijkheden zijn om nieuw personeel aan te trekken.
"Het is ook waar dat in de huidige F1, met de contracten die het belangrijkste personeel heeft, het twee jaar duurt als je iemand wilt werven of de organisatie een beetje wilt veranderen", legde hij uit. "Neem bijvoorbeeld Loic [Serra, technisch directeur chassis bij Ferrari], die acht maanden geleden [vanuit Mercedes] bij het team kwam. We zijn waarschijnlijk twee jaar geleden met de besprekingen begonnen. En dan wordt de volgende auto de eerste auto van het Loic-tijdperk."
Lees het artikel op de mobiele website