Christian Horner heeft duidelijkheid gegeven over het protest van Red Bull Racing tegen de overwinning van George Russell. Het Oostenrijkse team is van mening dat Russell zich niet aan de regels heeft gehouden achter de safety car en daardoor de overwinning aan Max Verstappen zou moeten laten.
De race in Montreal eindigde achter de safety car wegens de crash tussen Oscar Piastri en Lando Norris, welke ervoor zorgde dat Norris met een DNF vertrok uit Canada. Tijdens deze safety car-periode heeft George Russell - in de ogen van Red Bull - niet volgens het regelboek gereden en zou hij meerdere regels overtreden hebben.
Het team van Max Verstappen heeft dan ook meerdere protesten ingediend bij de FIA, zo viel in een document van het bestuursorgaan te lezen. De verwachting was dat het hierbij ging om de 'remtest' van Russell op het rechte stuk en het feit dat hi mogelijk meer dan tien wagenlengtes afstand heeft gehouden met de safety car. En dat heeft Christian Horner nu bevestigd.
De Red Bull-baas heeft duidelijk gemaakt dat Red Bull inderdaad twee aparte protesten heeft ingediend. Eén voor het onvoorspelbare rijgedrag van Russell [het plotselinge afremmen achter de safety car] en de daaropvolgende overtreding als het gaat om de afstand richting de safety car. Volgens het team zou Russell namelijk meer dan tien wagenlengtes achter de safety car hebben gereden. En normaliter levert dat een straf op.
De laatste twee keer dat dat is gebeurd was in beide gevallen in 2022, toen Pierre Gasly dat overkwam in Austin en Sergio Pérez meer dan tien wagenlengtes afstand hield in Singapore. Beide keren gaf de FIA een tijdstraf van vijf seconden en als dat ook in Canada het geval is, betekent het dat Max Verstappen naar de overwinning snelt in Montreal, terwijl Russell terugzakt naar de vijfde positie...
Lees het artikel op de mobiele website