Bram Westenbrink, commercieel directeur van Heineken, heeft in de nieuwe Viaplay-documentaire 'Off the Beaten Track' een bijzonder verhaal gedeeld over Max Verstappen. Sinds 2023 zijn Verstappen en het wereldberoemde biermerk aan elkaar gelieerd, maar daar was bijna een streep door gegaan. Verstappens werkgever Red Bull was namelijk in gesprek met een grote concurrent van Heineken.
Het Verstappen-effect, iedereen kent het wel. Je hoeft maar naar een Formule 1-raceweekend te gaan en er staan hordes mensen voor de trailer van Verstappen.com, de officiële merchandise-verkoper van de familie Verstappen. Mede hierdoor zijn er steeds meer mensen die met Verstappen-petjes, -jasjes of -shirtjes op straat te zien zijn.
Naast het zijn van een uithangbord voor Red Bull, is Verstappen uiteraard ook erg gewild als uithangbord voor tal van bedrijven. Een van die bedrijven is Heineken. Het bierbedrijf sponsort natuurlijk al langere tijd enorme sportevenementen en is ook vaak te zien tijdens Formule 1-raceweekenden. Het sponsoren van een individuele sporter was echter iets nieuws voor Heineken, zo laat Westenbrink weten in de Viaplay-documentaire.
"Normaal gesproken sponsoren we alleen maar sportcompetities zoals de Champions League of de Formule 1. Maar toen het op Max aankwam, waren we op zoek naar een ambassadeur voor ons 0.0-bier", begint Westenbrink.
"Maar wat ook heel belangrijk is, is dat Max altijd heel duidelijk is. Je weet waar hij voor staat. Dus het kwam allemaal samen en daarom zeiden we: 'Dit is waarom we ons interne beleid moeten veranderen en voor een sponsorschap met Max moeten gaan'", gaat de commercieel directeur verder.
"Red Bull was echter in gesprek met een concurrent van ons. Toen we hoorden dat het heel serieus was, zeiden we: 'Dit mag niet gebeuren. Want als een concurrent een deal sluit met Red Bull, kunnen wij geen deal sluiten met Max'. We moesten in één weekend handelen, extreem snel. Normaal gesproken duren dit soort dingen erg lang", aldus Westenbrink.
Lees het artikel op de mobiele website