Helmut Marko hoopt straf vanuit de FIA te vermijden: 'We denken dat het genoeg is'

| door R. Willems

Als Red Bull Racing in 2022 er wederom niet in is geslaagd om onder het budgetplafond te blijven, heeft het Oostenrijkse team een groot probleem. Een jaar daarvoor waren zij de enigen die over de limiet waren gegaan en dit keer volgen er zwaardere straffen.

Stefano Domenicali, CEO van de Formule 1, heeft al aangekondigd dat er dit jaar sportieve straffen uitgedeeld zullen worden. Dat betekent dat áls er een team meer uitgeeft dan het budgetplafond voorschrijft er punten afgenomen zullen worden.

Red Bull Racing wordt gezien als één van de teams die mogelijk teveel hebben uitgegeven in 2022 en Helmut Marko bevestigde dat zij inderdaad nauwlettend in de gaten worden gehouden door de FIA en de concurrenten. Vooral de RB17 - het hypercar-project van Red Bull - heeft de aandacht getrokken van Mercedes en Ferrari. Zij zijn van mening dat het team van Max Verstappen via die weg 'gratis' aan de F1-auto werkt.

FIA introduceert TD45

Eerder dit jaar werd de Technical Directive TD45 ingevoerd door de FIA, welke ervoor moet zorgen dat teams niet stiekem gebruik maken van personeel die niet op de loonlijst staan van het F1-team. Het RB17-project is daar een perfect voorbeeld van. Als ze op de loonlijst van 'Red Bull Technologies' staan, zijn deze medewerkers geen onderdeel van het budgetplafond, maar ze kunnen stiekem wel ingezet worden voor Red Bull Racing.

Volgens Helmut Marko moet de TD45 een niet al te grote impact hebben op het budgetplafond voor Red Bull. De Oostenrijker laat aan Motorsport-Total weten dat ze genoeg reserves hadden in 2022. Althans, dat denkt hij.

"We hebben genoeg reserves gepland, we denken dat dat genoeg is. Er zijn wat mensen binnen onze organisatie die niet meer willen reizen en klaar zijn met de druk van de Formule 1. Dan kan je die mensen op een dergelijk project plaatsen [de RB17]. Als hij dan een paar uurtjes aan het F1-project werkt, kan je dat uitrekenen", zegt Marko.

Lees ook

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen