Red Bull-adviseur Helmut Marko heeft in gesprek met het Oostenrijkse OE24 tekst en uitleg gegeven over een actie die door onder meer Formule 1-journalist Will Buxton als een 'verkapt schandaal' werd bestempeld. Marko weet echter van niks.
Waar het raceweekend in Montreal voor de ene Red Bull-coureur geweldig verliep, was dat voor de andere coureur een heel ander verhaal. Max Verstappen won de Grand Prix van Canada immers, terwijl Sergio Pérez het raceweekend afsloot met een 'DNF' achter zijn naam.
Gedurende de race reed Pérez de hele tijd buiten de punten. De Mexicaan speelde dus geen rol van betekenis, maar ging dat wel doen na zijn 'race ending' crash. Pérez verloor immers de achterkant van zijn RB20-bolide en kwam daardoor achterstevoren in de Tecpro-barrières terecht. Hierdoor was zijn race ten einde, aangezien zijn achtervleugel op half zeven hing.
Red Bull vroeg Pérez na zijn crash om terug te rijden naar de pitstraat. Als hij was uitgestapt en zijn bolide daar had laten staan, was er namelijk hoogstwaarschijnlijk een safety car naar buiten gekomen en was de leiding van Max Verstappen verdwenen.
Goed denkwerk van Red Bull, want er werd inderdaad een safety car vermeden en Verstappen kon de race winnen. Volgens de wedstrijdleiding had Red Bull Pérez echter met een "zwaar beschadigde auto" laten terugrijden naar de pitstraat en daarmee waren andere coureurs in gevaar gebracht.
Voor het incident in kwestie kreeg Red Bull een boete van 25.000 euro en ook kreeg Pérez een gridstraf van drie plekken voor de eerstvolgende race, de Grand Prix van Spanje.
Volgens Buxton was die straf echter bij lange na niet genoeg, zo liet hij weten in een inmiddels verwijderd X-bericht.
"Persoonlijk denk ik dat de repercussies voor het team bij lange na niet genoeg zijn. Het team heeft toegegeven dat ze Pérez hebben opgedragen om willens en wetens de regels te overtreden en daarmee andere coureurs in gevaar te brengen [daarom bestaat de regel] om zo een safety car te vermijden, waarvan ze wisten dat ze daarmee de overwinning konden verliezen", trapt Buxton af.
"Draai de uitkomst van de redenering om en je hebt een team dat een coureur vertelt de regels te overtreden om een safety car te creëren om hen te helpen winnen. Het ligt heel dicht bij elkaar. De ene is een plaats op de grid en een boete. De andere is Singapore 2008 [Crashgate, red.]", aldus de Formule 1-commentator en -journalist.
Gevraagd naar de actie van Red Bull in Canada, laat Marko weten zich van geen kwaad bewust te zijn. Volgens de Oostenrijkse oud-coureur was het voor zijn team namelijk lastig om in te schatten hoe groot de schade aan de auto van Pérez precies was.
"We wisten niet hoe ernstig de schade was, we konden het niet zien met de camerahoek die we tot onze beschikking hadden. We wilden dat Checo doorging, want alles was mogelijk in deze race", begint de adviseur van Red Bull.
Een opmerkelijk openingsstatement van Marko, aangezien de Formule 1-circuits hedendaags vol hangen met camera's en Formule 1-teams ook tal van fotografen in dienst hebben gedurende een raceweekend.
"Je weet nooit hoeveel brokstukken eraf vliegen. Anderen hebben rondgereden met meer onderdelen die eraf hingen. Lewis Hamilton won ooit op Silverstone op drie wielen", aldus Marko in gesprek met het Oostenrijkse medium OE24.
Lees het artikel op de mobiele website