Helmut Marko luidt noodklok na kwalificatie in Italië en doet beroep op Adrian Newey

| door I. van den Berg

Red Bull-topman Helmut Marko heeft in gesprek met de Duitse tak van Sky Sports laten weten dat het "één groot raadsel" is waardoor de RB20 ineens zoveel snelheid verloor in het laatste gedeelte van de kwalificatie. Verder doet de Oostenrijker een beroep op de kennis en kunde van Adrian Newey.

Het team van Red Bull kent tot op heden een wisselvallig raceweekend in Italië. In de aanloop naar de kwalificatie leek de RB20 namelijk een stuk beter voor de dag te komen dan tijdens het raceweekend in Zandvoort en was men bij Red Bull enigszins goed gehumeurd.

Na afloop van de kwalificatie - die Max Verstappen en Sergio Pérez als zevende en achtste afsloten met een achterstand van bijna zeven tienden op polesitter Lando Norris - was die goede zin echter compleet omgeslagen en krabt men zich achter de oren bij de ooit zo dominante formatie.

Lees ook

Marko vol vraagtekens na kwalificatie in Monza

Gevraagd naar de mindere kwalificatiesessie van Red Bull, laat Marko weten dat men bij Red Bull even niet zo goed weet wat er precies gedaan moet worden om de RB20 weer zoals in het begin van het seizoen te laten functioneren.

"Aanvankelijk leek het erop dat McLaren hier (in Italië, red.) niet meer superieur was, maar toen lieten ze in de derde kwalificatie zien dat ze toch aan de top staan. Ik denk dat we in Q2 een paar honderdsten achter Hamilton stonden en toen lukte er opeens niets meer in de derde kwalificatiesessie. De veranderingen waren marginaal. In theorie kunnen ze dat niet veroorzaakt hebben. Het is een raadsel. Normaal gesproken is een gebruikte set banden drie of vier tienden langzamer", begint Marko.

Oplossing bij Newey?

Om een oplossing te vinden voor de huidige problemen van de RB20 zou de kennis en kunde van designgoeroe Newey wel eens van pas kunnen komen, zo ziet ook Marko. Echter, de Brit is niet meer actief betrokken bij het reilen en zeilen van het Red Bull Formule 1-team.

"Newey is niet langer betrokken bij de hele race, dus dat is een factor. We hebben een brede basis, maar misschien dat in een situatie als deze de routine en de ongelofelijke kennis die hij heeft vergaard gedurende zijn vele jaren in de Formule 1 zouden helpen", aldus Marko.

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen