Helmut Marko onthult de bijzondere reden voor uitblijven ontslag Sergio Pérez

| door R. Willems

Het scheelde niet veel of Sergio Pérez had afgelopen zomer zijn zitje af moeten staan aan Daniel Ricciardo. Tijdens de Grand Prix van België zette Checo weer een dramatisch resultaat neer, waarna Helmut Marko en Christian Horner een crisisoverleg voerden. In dat gesprek werd de toekomst van Pérez besproken en waar lange tijd de verwachting was dat hij ontslagen zou worden, besloten de beleidsbepalers bij Red Bull uiteindelijk om hem bij het team te houden.

Dat zorgt ervoor dat Pérez de rest van het jaar teamgenoot blijft van Max Verstappen, waarna in 2025 de kaarten opnieuw geschud worden. Maar waarom heeft Red Bull gekozen om Checo dit jaar uit te laten rijden bij het team, terwijl hij al maandenlang niet meer op het gewenste niveau presteert? Volgens Helmut Marko had dat deels te maken met de race van dit weekend. Pérez is normaliter erg sterk in Azerbeidzjan en Red Bull hoopt dat de Mexicaan hier weer een goed resultaat haalt en daarmee zelfvertrouwen kweekt.

"Dat was een van de redenen waarom we met hem verder zijn gegaan", zegt Marko bij Kleine Zeitung, nadat hem werd voorgelegd dat Pérez normaliter sterk is in Bakoe. "Hij is een specialist voor dit soort stratencircuits en ik hoop dat hij hier de weg terugvindt naar zijn oude kracht."

Echter verwacht Marko niet dat fans van het Oostenrijkse team wonderen hoeven te verwachten dit weekend. Hoewel het wellicht beter zou moeten zijn dan in Monza, zal de RB20 nog altijd niet dominant zijn: "Als het voor ons optimaal gaat, is een podium misschien wel mogelijk. We moeten eindelijk de balans vinden met de auto, wat vooral belangrijk is in Baku omdat er nauwelijks uitloopgebieden zijn. Het zou beter moeten zijn dan in Monza, maar er zal pas echte vooruitgang zijn in Austin."

Lees ook

Verstappen niet langer kwaad

Naast Sergio Pérez heeft ook Red Bull een mindere periode achter de rug, waarbij de Grand Prix van Italië het absolute dieptepunt was. Echter was Max Verstappen na de laatste race een stuk minder chagrijnig dan in bijvoorbeeld Hongarije. Helmut Marko weet waarom dat was.

"Hij zag dat er nu naar hem werd geluisterd en dat de problemen serieus werden genomen. Op dit moment is het afstellen van de auto nog een beetje een loterij, zeker voor Bakoe en Singapore."

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen