Helmut Marko ziet Mercedes valsspelen en maant de FIA tot actie

| door I. van den Berg

Red Bull-kopstuk Helmut Marko heeft voor de camera van het Oostenrijkse ORF laten weten dat hij zich gedurende het raceweekend in Spanje voornamelijk bezig zal houden met de voorvleugel van de Mercedes W15. Die bevindt volgens Marko namelijk in grijs gebied als het gaat om de legaliteit.

Sinds 2022 heeft het team van Mercedes het al lastig met het vinden van de juiste afstelling voor hun bolides. Dat heeft voornamelijk te maken met het feit dat de wereld van de Formule 1 in 2022 werd opgeschrikt door nieuwe technische reglementen. Daarmee kwam er namelijk een einde aan de flat floors - het design waarmee Mercedes tussen 2014 en 2020 zo dominant was - en maakte de ground effect-reglementen hun intrede.

Sindsdien zijn het Red Bull en Max Verstappen die de prijzen mee naar Milton Keynes nemen. Ter vergelijking: sinds 2022 heeft Mercedes slechts één race gewonnen, terwijl het team van Red Bull er in die tijd 44 heeft gewonnen. Ook heeft Red Bull sinds 2022 twee constructeurskampioenschappen en twee rijderstitels gewonnen. Voor Mercedes stamt het laatste kampioenschap uit 2021.

Lees ook

Marko kijkt naar Mercedes in Spanje

Een flink verschil dus tussen Red Bull en Mercedes. Echter, mogelijk kan Mercedes, nu de huidige reglementen richting hun einde gaan, toch de aansluiting vinden bij de top van het veld. Sinds de Grand Prix van Canada komt Mercedes namelijk een stuk beter voor de dag. Dat komt volgens het team van Red Bull door een zeer flexibele voorvleugel op de Mercedes W15.

In gesprek met ORF laat Marko weten dat hij de voorvleugel van het Duitse team dit raceweekend extra goed in de gaten zal houden. "Ik heb dit weekend een nieuwe taak voor mezelf. Ik zal Mercedes beter in de gaten houden. De buigende voorvleugel is een belangrijk punt. Ik moet ervoor zorgen dat alles volgens de regels verloopt", aldus de Oostenrijkse oud-coureur.

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen