Voormalig Formule 1-coureur Arturo Merzario heeft onthuld dat waarschijnlijk negentig procent van de Ferrari-medewerkers tegen de komst van Lewis Hamilton was. Volgens de Italiaan was de komst van de zevenvoudig wereldkampioen een grote publiciteitsstunt.
Hamilton kondigde begin 2024 aan dat hij dit jaar naar Ferrari zou verkassen om er zijn achtste wereldtitel te winnen. De coureur heeft dat echter al na een paar races uit zijn hoofd moeten zetten, want de prestaties van de Scuderia vallen flink tegen. De Brit heeft dan ook veel moeite met het behalen van goed resultaat. Een Grand Prix-podium is na veertien races nog niet bereikt, waardoor de coureur onlangs zelfs claimde dat het voor Ferrari wellicht beter zou zijn dat ze hem vervangen voor een andere rijder.
Maar toch zouden ze intern bij Ferrari tevreden zijn met de prestaties van Hamilton en als de prestaties volgend jaar aanzienlijk verbeteren, bestaat er zelfs de kans dat hij in 2027 ook voor de Italianen rijdt. Echter was dit volgens Merzario aan het begin absoluut niet het geval, zo vertelt hij tegenover La Gazetta dello Sport.
"Naar mijn mening was Hamiltons komst naar Maranello een commerciële operatie. Voor zover ik weet, keurde negentig procent van de werknemers bij Ferrari deze beslissing af", begint Merzario. "En dan, als een coureur zich niet gewaardeerd voelt of zich geen integraal onderdeel voelt van de groep om een doel te bereiken, verliest hij zijn motivatie. Waarom zou je gek doen om drie tienden te winnen en toch op de derde rij te blijven?"
De 82-jarige coureur is er echter van overtuigd dat het einde nog niet in zicht is voor Hamilton en Ferrari. "Het is nog niet voorbij", vervolgt Merzario. "Hij wacht gewoon op de juiste gelegenheid. Hij zal alleen risico's nemen als dat nodig is, niet voor een achtste positie. Ook omdat, als hij ooit zou willen vertrekken, hij wel een ander team zou vinden. Hamilton heeft al laten zien wat hij waard is. Het is niet de situatie van Charles Leclerc. Charles moet nog bewijzen dat hij een kampioen is."
Lees het artikel op de mobiele website