Lewis Hamilton schiet in slachtofferrol na controversiële beslissing van FIA: 'Met twee maten gemeten'

| door C. de Groot

Lewis Hamilton voelt zich zwaar benadeeld nadat hij door de FIA bestraft is tijdens de Grand Prix van Mexico. De Britse rijder kreeg een tijdstraf van tien seconden voor het behouden van zijn plek nadat hij de baan had verlaten, iets waar zowel hij als Ferrari het niet mee eens is.

Hamilton had het zwaar aan de stok met Max Verstappen tijdens de openingsfase. De Brit moest uitwijken voor de Nederlander bij het ingaan van bocht 1, na een late divebomb van zijn concullega. Dat zorgde voor gripverlies bij Hamilton, waardoor de rijder rechtdoor schoot bij het aanremmen van bocht 2.

Het lukte Hamilton vervolgens ook niet om het daarvoor bestemde paadje te gebruiken waarmee hij terug moest keren naar de baan. In plaats daarvan veranderde hij zijn Ferrari in een peperdure grasmaaier en sneed hij zoveel af dat hij uiteindelijk na bocht 4 het asfalt weer betrad.

De zevenvoudig wereldkampioen gaf daarop zijn plek niet terug, wat hem een tijdstraf van tien seconden opleverde. De Britse rijder kon ook niet echt anders, want dan had hij twee plekken af moeten staan, aangezien Oliver Bearman in de tussentijd langs Verstappen wist te komen.

Twee maten

Door de straf eindigde Hamilton uiteindelijk op de achtste stek, terwijl hij juist voor het eerst in lange tijd kon hopen op een podium. Het doet de rijder dan ook behoorlijk zeer dat de FIA deze beslissing heeft genomen, zo laat hij weten tegenover onder andere PlanetF1. De coureur beschuldigt de bond ervan dat er ze niet iedereen dezelfde behandeling geven.

"Uiteindelijk voel ik me erg teleurgesteld door het bestuursorgaan", aldus Hamilton. "Het is duidelijk dat er met twee maten wordt gemeten. Het is wat het is."

Lees ook

Onduidelijk

Het is onduidelijk naar welk moment Hamilton refereert, want er gebeurden meerdere vergelijkbare situaties tijdens de GP van Mexico. Verstappen en Charles Leclerc overkwam hetzelfde in de eerste bocht na de start, maar beide rijders gaven hun positie terug, al had Leclerc er mogelijk twee terug moeten geven. De Nederlander en de Monegask werden niet gestraft door de bond.

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen