Red Bull Racing was op het Autodromo Nazionale Monza de vierde snelste auto van het veld, achter de Ferrari, de McLaren en de Mercedes. Hoe kan het team zover teruggevallen zijn op een circuit waar Max Verstappen vorig jaar het record voor meeste opeenvolgende overwinningen wist te verbreken, door weer een dominante race neer te zetten.
In 2023 wist Max Verstappen het record van Sebastian Vettel te verbreken, door op Monza voor de tiende keer op rij een F1-race te winnen. Echter lijkt dit inmiddels een eeuw geleden, aangezien er van die dominantie weinig meer over is. Tijdens de laatste editie van de Italiaanse Grand Prix werden Red Bull Racing en Max Verstappen namelijk op pijnlijke wijze verslagen door drie concurrenten, waarbij er ook niet direct verbeteringen in lijken te zitten voor het Oostenrijkse team.
Voor Martin Brundle is dat eigenlijk niet te begrijpen. In zijn column voor Sky Sports F1 kijkt de Brit terug op de race van afgelopen weekend, waarin ook hij zag dat Red Bull compleet kansloos was voor een beter resultaat dan een zesde en achtste plaats. Brundle denkt dat dat deels te maken heeft met de gekozen strategie, maar ook vanwege het gebrek aan snelheid van de RB20.
"Ondertussen startte Red Bull Verstappen en Sergio Perez op harde banden als tegenstrategie na hun relatief lage startposities van de zevende en achtste plaats. Met de koplopers die de wielen en banden van elkaar af raceten zag dit er slim uit, vooral in afwezigheid van een safety car. Maar een paar slordige pitstops in respectievelijk ronde 22 en 23, een relatief laag tempo en de keuze voor een tweestopstrategie veroordeelden Red Bull tot de zesde en achtste plaats", schrijft de voormalig F1-coureur op de site van zijn werkgever.
En dat de RB20 een 'relatief laag tempo' had is voor Brundle eigenlijk onbegrijpelijk. Hoe kan het team, dat in 2023 slechts één race niet wist te winnen, zo ver afgegleden zijn? De ondergang van Red Bull is voor de Brit lastig te begrijpen en hij plaatst zijn vraagtekens er dan ook bij...
"Max zou de auto na de race een 'monster' noemen en het lijkt allemaal veel te vreemd. Ze domineerden het begin van het seizoen en vorig jaar in Monza won Max zijn 10e race op rij in een galop. Dit jaar eindigde hij 38 seconden achter de winnaar..."
Tekst gaat verder onder foto
Max Verstappen in de Red Bull RB20 op Monza
Overigens is Brundle van mening dat het kampioenschap van Max Verstappen zeer zeker in gevaar is, maar dan moet McLaren nu wel wakker gaan worden. Op Monza lieten ze Oscar Piastri een inhaalactie maken op Lando Norris, wat er uiteindelijk voor zorgde dat de Brit slechts acht punten uitliep op Max Verstappen, in plaats van achttien punten. Als McLaren snapt dat ze Norris voorrang moeten geven in het gevecht met Piastri, gaat er meer druk op de schouders van Red Bull komen, meent Brundle.
"Met nog acht races te gaan, inclusief drie Sprint-weekenden en de extra beschikbare punten [voor snelste rondes], staat Norris 62 punten achter Verstappen in het coureurskampioenschap. Dat hadden er 52 kunnen zijn als McLaren erop had gestaan dat Piastri zijn positie af had gestaan aan Norris. Dat wilden ze niet doen en ze hebben het gevoel dat Norris niet per se een kampioenschap wil winnen door een volgzame wingman te hebben, maar het zal interessant zijn om te zien wat er nu gebeurt als ze echt druk willen uitoefenen op Red Bull en Max."
Lees het artikel op de mobiele website