Red Bull-coureur Max Verstappen heeft in gesprek met RACER vooruitgeblikt op hoe de pikorde er in 2026 uit zal komen te zien. Volgens Verstappen zullen er in 2026, net zoals in 2014 en 2022, grote gaten tussen de teams ontstaan.
Afgelopen donderdag maakte de FIA bekend wat er in 2026 allemaal gaat veranderen in de Formule 1. Onder meer de lengte, het gewicht en de breedte van de Formule 1-auto's zullen in 2026 flink veranderen.
Verder zullen er ook de nodige wijzigingen worden doorgevoerd aan de motorische en aerodynamische kant van de bolides. Zo bestaat de motor in 2026 voor 50% uit elektrische energie, verdwijnt het DRS-systeem en zullen de auto's flink minder downforce en luchtweerstand hebben.
Voor de fan klinken de voorgestelde regels vrij goed. Kortere, smallere en lichtere Formule 1-auto's zijn immers iets waar menig fan al jaren om vraagt. Toch zijn er ook negatieve geluiden te horen.
Veel fans zijn het namelijk niet eens met de richting die de Formule 1 opgaat als het gaat om de inrichting van de V6-hybridemotor. Deze bestaat vanaf 2026 namelijk voor de helft uit elektrische energie en veel fans zijn bang dat dit het geluid van de F1-motoren allerminst ten goede komt.
Dan is er nog een angst. Momenteel bewegen teams als McLaren en Ferrari namelijk naar Red Bull toe en lijkt er dit seizoen een 'three way title battle' aan te komen.
Wanneer de nieuwe regels van 2026 hun intrede maken, zal daar echter geen sprake meer van zijn. Uit het verleden is namelijk gebleken dat er vaak één team de dienst uitmaakt na een grote regelwijziging.
Ook Verstappen denkt dat er in 2026 geen echte titelstrijd zal komen. "Hoe langer je de regels hetzelfde houdt, hoe dichter het gat tussen de teams wordt. Dus 2026 zal waarschijnlijk een behoorlijke reset zijn, niet alleen wat betreft de prestaties van de auto, maar ook wat betreft de motor. Mensen kunnen de regels goed volgen en een groot voordeel hebben op de motor", trapt de Limburger af.
Echter, Verstappen snapt ook waarom de FIA en Formule 1 de behoefte voelden om nieuwe regels te ontwikkelen. "Maar aan de andere kant wilde F1 ook nieuwe fabrikanten aantrekken en daarvoor had je een regelwijziging nodig", aldus de Red Bull-coureur.
Door de nieuwe motorische en technische reglementen heeft de Formule 1 vanaf 2026 in totaal zes motorfabrikanten: Mercedes, Ferrari, Renault, Honda, Red Bull Ford Powertrains en Audi. General Motors heeft daarnaast aangegeven in 2028 met een eigen Cadillac Formule 1-motor op de grid te staan.
Lees het artikel op de mobiele website