Max Verstappen komt als absolute winnaar uit het Braziliaanse raceweekend, waar hij als zeventiende moest starten, maar de race mocht afsluiten op de eerste positie. Een ware Maxterclass van de 27-jarige Red Bull-coureur, die daarmee het gat naar Lando Norris in het kampioenschap heeft vergroot tot 62 punten.
Dit betekent dat Verstappen in Las Vegas al kampioen kan worden. In de eerstvolgende race - pas verreden op 23 november - zal hij moeten zorgen dat Norris niet meer dan twee punten meer dan hem scoort, om de titel binnen te slepen. Maar daar is Verstappen nog helemaal niet mee bezig. Zijn hoofd zit nog altijd volledig bij zijn overwinning op Interlagos, die extra fijn aanvoelde na alle momenten die tegenzaten dit weekend.
Vooral zijn zondag was er één van hoge pieken en diepe dalen, waarbij hij in de kwalificatie niet verder kwam dan een twaalfde plek, door een vreemde beslissing van de FIA. Met een vijf plaatsen gridstraf voor het wisselen van zijn motor werd dat uiteindelijk startplek zeventien, maar dat deerde Verstappen niks. Hij haalde alles en iedereen in, om zo naar de overwinning te snellen. En daar is hij maar wat blij mee, zeker na de teleurstelling in de kwalificatie.
"Mijn emoties gingen van hot naar her, van het willen slopen van de garage [na de kwalificatie, red.] tot het winnen van de race. Het was een achtbaan", begint de drievoudig wereldkampioen. "Het is ongelooflijk om hier van zo ver achter op de grid te winnen. Ik had verwacht punten te verliezen in het kampioenschap. Nu wil ik gewoon schone races. Maar ik denk niet aan het pakken van de titel in Vegas."
De Nederlander is dus - terecht - blij met het resultaat in Brazilië, maar wat heeft er nou precies plaatsgevonden in de cockpit van Verstappens RB20. Max legt het zelf haarfijn uit:
"Het tempo was goed en ik had een goede start. Daarna bleven we uit de problemen, al zat ik wel even vast [achter Charles Leclerc]. Toen namen we de juiste beslissing om buiten te blijven tot de rode vlag. En op een gegeven moment kwam de regen zo hard naar beneden dat het gewoon ondraaglijk was, hoewel het natuurlijk heel lang duurde voordat er een rode vlag was."
"Toen ik eenmaal aan de leiding lag, waren we opgelucht. Ik had dit echt nooit voor mogelijk gehouden. In de kwalificatie wist ik al dat we gewoon heel snel waren. Ik brak bijna de hele garage af. Ik kon me maar net inhouden, ik begon extreem gemotiveerd aan de race."
Lees het artikel op de mobiele website