Max Verstappen heeft positief nieuws voor Red Bull-fans na vrije training in Italië

| door R. Willems

Na de eerste twee vrije trainingen voor de Grand Prix van Italië heeft Max Verstappen een redelijk goed gevoel overgehouden. De Nederlander wist de eerste plek te bemachtigen in de eerste sessie, waarna hij in VT2 niet verder kwam dan een veertiende plaats. maar overall heeft Verstappen het gevoel dat de RB20 doet wat het hoort te doen, in tegenstelling tot eerdere weekenden.

In Zandvoort werd Red Bull Racing pijnlijk overklast door Lando Norris en McLaren, waar Max Verstappen het niet bij wilde laten zitten. Afgelopen midweek heeft de drievoudig wereldkampioen een team-call gehad met ingenieurs van Red Bull, om te achterhalen hoe ze de balans in de RB20 konden verbeteren. Het is nog niet helemaal duidelijk of dat inmiddels gelukt is, maar op de vrijdag in Monza was het gevoel in de auto al een stuk beter dan in Zandvoort, moet Verstappen erkennen.

Ondanks de veertiende plaats in de tweede vrije training heeft Verstappen het gevoel dat het best prima ging, wat hij na de vrijdagsessies ook liet weten voor de camera's van F1TV.

"Ik heb vandaag gewoon een aantal dingen geprobeerd en waarschijnlijk was VT2 aanvankelijk niet zo geweldig, maar daarna leek het erop dat de lange run iets competitiever was. De banden lijken op dit moment behoorlijk agressief, dus het is interessant om te zien hoe dat zich tijdens de race ontwikkelt. Ik denk dat we een aantal goede richtingen kunnen inslaan met de auto, we moeten het alleen nog een beetje 'opschonen'", begon de Nederlander.

"Ik denk dat het, zoals je kunt zien, vrij close wordt tussen veel auto's en hopelijk kunnen we in die mix zitten."

Lees ook

Nog wat werk te verrichten

Met het 'opschonen' van het weekend, bedoelt Verstappen dat hij zo goed mogelijk aan de start van de kwalificatie wil staan, als de afstelling van de auto's niet meer aangepast mogen worden. Daarom heeft hij op vrijdag verschillende manieren geprobeerd om de RB20 af te stellen, zodat hij zo goed mogelijk weet wat de auto wel en niet beter maakt.

"Gewoon verschillende set-ups uitproberen, want daar zijn de trainingen uiteindelijk voor. Ook dingen die we misschien wat meer willen leren over de auto en daarom doen we het. Er is nog een beetje werk te doen om echt competitief te zijn. Maar zoals ik al zei, voelde VT1 eigenlijk heel behoorlijk aan, VT2 misschien wat minder in het begin, maar daarna voelde het op de lange duur wat beter aan, dus nu moeten we gewoon alles bij elkaar zien te krijgen om morgen mee te kunnen doen."

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen