Christian Horner zag Max Verstappen tijdens de Grand Prix van België niet verder komen dan een vijfde plaats op de baan, wat door de diskwalificatie van George Russell uiteindelijk de vierde positie betekende. Maar Verstappen zal stiekem toch op meer gehoopt hebben, aangezien hij in 2022 én 2023 na een motorstraf wél naar de overwinning kon racen.
Na de race in België liet Verstappen al weten dat die tijd helaas achter de rug is. Zijn dominante periode is voorbij en hij zal iedere race keihard moeten vechten om het best mogelijke resultaat neer te zetten. In België was dat de vierde stek en volgens Christian Horner was dat ook deels te danken aan de FIA. Zij besloten om de DRS-zone op Kemmel Straight 75 meter in te korten, wat er voor zorgde dat inhalen bijna onmogelijk was. Aan het einde van de race was dat gunstig voor Max, omdat Lando Norris anders aan hem voorbij was gegaan, maar het zorgde er wel voor dat hij het grootste deel van de Grand Prix in vuile lucht reed.
"Het inkorten van de DRS zorgde ervoor dat inhalen lastiger was. In de laatste ronde waren we daar dankbaar voor, maar in de rest van de race maakte het alles een lastig moeilijker. Je kon zien dat er door die 75 meter [het ingekorte deel, red.] niet veel werd ingehaald", zo begon Horner, terugkijkend op de laatste race van de eerste seizoenshelft.
Echter is de Red Bull-baas niet ontevreden over de uitslag, ondanks het feit dat zowel Max als Sergio Pérez niet op het podium eindigde. De snelheid die vooral Verstappen had was erg indrukwekkend, zeker gezien hij de hele race dus in die vuile lucht reed.
"Om als elfde te starten, constant in vuile lucht te hebben gereden en dan alsnog op maar zeven seconden van de leider te eindigen... Als we op pole waren gestart [waar Verstappen zich kwalificeerde, red.], hadden we de race kunnen winnen."
Volgens Horner komen er voor Max Verstappen nu ook wat 'makkelijkere' races aan, omdat hij zich niet druk hoeft te maken om eventuele motorstraffen. Die heeft Red Bull in België geïncasseerd, waardoor het team er beter op staat voor de tweede helft van 2024. En dat is hard nodig ook, want McLaren komt met updates naar meerdere races!
"We hebben die motorstraf nu achter de rug, waardoor we er beter voor staan na de zomerstop", zo concludeerde Horner.
Lees het artikel op de mobiele website