Max Verstappen maakte tijdens de Grand Prix van Brazilië gebruik van de vierde beste auto van het Formule 1-veld, waarmee hij uiteindelijk op de derde plaats wist te eindigen. Dat is op zich al een enorm knappe prestatie, maar tel daarbij ook nog eens op dat de Nederlander vanuit de pitstraat moest starten én een lekke band opliep in het beginfase van de race.
Volgens AWS - Amazon Web Services - is de Red Bull Racing RB21 even snel geworden als de McLaren MCL39, dat het seizoen begon als de dominante auto in de koningsklasse van de autosport. Maar voor Max Verstappen was het in Brazilië een lastige taak om de potentie uit de RB21 te halen, die vooral op vrijdag en zaterdag niet te besturen was.
Op zondag wist Red Bull wat wat performance aan Verstappen te geven, door een nieuwe motor in zijn bolide te steken en de afstelling te veranderen, waardoor de viervoudig wereldkampioen naar het podium snelde. Had hij aan het einde van de GP geen pitstop gemaakt naar de zachte banden, dan was hij wellicht zelfs als winnaar over de streep gekomen.
En dat is een bijzonder resultaat voor Verstappen, die in São Paulo de vierde beste auto van het veld tot zijn beschikking had. Over het gehele weekend gezien was de Red Bull RB21 van Max 0.663% per ronde langzamer dan de McLaren MCL39, dat wederom de snelste auto van het veld was.
Na McLaren had Mercedes de beste bolide [Kimi Antonelli eindigde op P2, met teamgenoot George Russell op P4], terwijl Ferrari ook sneller was dan Red Bull over het gehele weekend genomen. Het Italiaanse team bleef echter achter met louter teleurstelling en kon nul punten bijschrijven door de dubbele DNF van Lewis Hamilton en Charles Leclerc. Dit zorgde dan weer voor heftige kritiek vanuit Ferrari-voorzitter John Elkann.
Bekijk hieronder hoe snel iedere auto was tijdens het GP-weekend in Brazilië:
Lees het artikel op de mobiele website