Max Verstappen opzettelijk benadeeld? Helmut Marko ziet 'afscheidscadeau' van Carlos Sainz aan Ferrari

| door C. de Groot

Max Verstappen kon afgelopen zondagavond geen vuist maken tegen Charles Leclerc dankzij de uitvalbeurt van Carlos Sainz. De Spaanse coureur parkeerde zijn auto tijdens de slotfase naast de baan, waardoor er een virtual safety car moest komen.

Door de VSC kon Verstappen zijn charge richting Leclerc niet afmaken. De Nederlander maakte kwam elke ronde een seconde dichterbij en de prognose was dat een tweede plek serieus mogelijk was, maar door de neutralisatie van de race ging daar een forse streep doorheen.

Leclerc eindigde daardoor op een zeldzame tweede plek. Hoewel het team van Ferrari nog altijd geen race heeft gewonnen dit seizoen, is het behalen van een podiumplek in deze zware tijden zeker welkom voor het team van Fred Vasseur.

Helmut Marko bespreekt het moment van Sainz na de race. De Oostenrijkse adviseur spreekt van een 'afscheidscadeautje', nadat Sainz na vorig jaar door Ferrari werd vervangen voor Lewis Hamilton.

Tegenover Sky Germany zei hij: "Max maakte een geweldige comeback. Hij was gemiddeld vijf of zes tienden sneller. We waren er 100 procent van overtuigd dat hij nog steeds de tweede plaats zou behalen, maar Sainz gaf Ferrari een laat afscheidscadeau."

Lees ook

'Veiligste optie'

Sainz vindt dat hij er alles aan gedaan heeft om een safety car te vermijden. Na de race bespreekt hij de situatie tegenover onder andere PlanetF1: "Ik reed met de auto tegen de binnenkant van de vangrail om een safety car of VSC te vermijden."

"Ik denk dat ik het veiligste heb gedaan wat ik kon doen. Ik was gewoon aan het pushen. Ik zat achter Lance [Stroll] en gaf alles om te zien of ik P14 kon halen. Mijn banden raakten oververhit en ik verloor de controle."

"Maar goed, we zouden de auto toch uit de race halen. Ik had het gevoel dat ik de auto op een veilige plek had gezet. Ik weet niet of het een VSC was, dubbele gele vlaggen of wat dan ook, maar ik heb zeker geprobeerd om dat te vermijden."

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen