Red Bull Racing maakt zich grote zorgen om de 2026-motorreglementen. Volgens Max Verstappen en Christian Horner zijn de nieuwe krachtbronnen niet waar de Formule 1 naar zou moeten streven, omdat men té afhankelijk wordt van de elektrische motor.
Vanaf 2026 verdwijnt de MGU-H uit de motor en wordt juist het energy recovery system vergroot. Op dit moment levert dat 120 kW, maar over drie jaar zal dat opgeschaald worden tot 350 kW. Dat is uiteraard beter voor het milieu en volgens de Formule 1 leveren ze niks in qua vermogen, maar dat is volgens Verstappen niet helemaal waar.
Om hetzelfde vermogen te kunnen leveren, moeten coureurs met de nieuwe motor op bepaalde momenten terugschakelen op de rechte stukken, zodat de batterij weer opgeladen kan worden. Volgens de Nederlander is dat niet de manier waarop het moet gaan in de Formule 1 en hij heeft de sport dan ook gewaarschuwd voor deze reglementen.
Vanuit Toto Wolff en Mercedes kwam er een duidelijk antwoord: dit is allemaal een politiek spelletje van Red Bull. De motorafdeling in Milton Keynes hebben de motoren simpelweg niet op orde en ze proberen hiermee onder de nieuwe reglementen uit te komen. Maar dat gaat niet werken, meende Wolff.
In Silverstone laat Max Verstappen weten dat hij - in tegenstelling tot Toto Wolff - niet alles zegt met een onderliggende gedachte om zichzelf er beter van te maken. Verstappen wil oprecht dat de Formule 1 kijkt naar de nieuwe regels, omdat de sport er anders niet beter van wordt.
"In de Formule 1 is alles politiek en er zijn altijd mensen die denken: 'Misschien kan ik daar wel mijn voordeel mee doen, ik ben ineens voor'. Maar uiteindelijk moeten we met z'n allen kijken naar wat goed is voor de sport. In mijn ogen is het niet de bedoeling dat we in de Formule 1 racen door een op een recht stuk terug te schakelen. Zelfs het remmen voelt raar, omdat de motor bijna constant op volle toeren blijft draaien", aldus Verstappen volgens Motorsport Italia.
Lees het artikel op de mobiele website