McLaren-teambaas Andrea Stella heeft laten weten dat de problemen wat betreft pitstops pas in 2026 kunnen worden opgelost. Ook vertelde de Italiaanse teambaas dat er niets klopt van de theorie dat enkel Norris problemen ervaart tijdens pitstops en dus met opzet wordt benadeeld door de pitcrew van zijn team.
In de straten van Singapore won McLaren voor de tiende keer het constructeurskampioenschap. Hoewel dat er al een tijdje aan zat te komen vanwege de zeer dominante MCL39 van het team uit Woking, is de weg naar het tiende kampioenschap in de geschiedenis van McLaren allerminst soepeltjes verlopen.
Zo zijn er dit seizoen een hoop problemen bij de pitstops en dat zorgt ervoor dat Lando Norris en Oscar Piastri zo nu en dan een hoop tijd verliezen ten opzichte van de concurrentie. Gevraagd naar deze problemen vertelde McLarens teambaas Stella dat het uitvoeren van een solide pitstop een zeer lastig proces is.
"Zelfs als we de uitvoering van de pitstop door de pitcrew zien, is dit echt een combinatie van de menselijke factor, de uitvoering, de operatie, met de kwaliteit van de hardware en de mate waarin de hardware het wisselen van banden zo natuurlijk en gemakkelijk mogelijk maakt", begon Stella, geciteerd door Motorsport Week.
Online zijn fans van mening dat Norris meer nadeel ondervind van slome stops dan zijn teamgenoot Piastri en dus wordt benadeeld door de pitcrew van McLaren. Volgens Stella is er echter niets waar van die theorie. "Om dit te controleren, hebben we gekeken naar de gemiddelde pitstoptijd, en die is voor Lando en Oscar vrijwel gelijk gedurende het seizoen."
"Ik denk dat het gewoon toeval is dat dit zich heeft opgestapeld aan de kant van Lando, vanwege de korte observatieperiode van de laatste paar evenementen. Maar eigenlijk lijkt de data dat niet te ondersteunen over het hele seizoen", voegde de Italiaan toe.
"In onze evaluatie hebben we vastgesteld dat we op alle vlakken verbeteringen moeten aanbrengen, vanuit menselijk oogpunt, maar we weten ook dat onze hardware de werkzaamheden, bijvoorbeeld het pistoolgebruik, iets complexer maakt dan nodig is", zei Stella.
Hoewel er dus geen sprake is van een voorkeursbehandeling bij McLaren, zullen er in het restant van het seizoen problemen blijven met de pitstops van zowel Norris als Piastri, want pas in 2026 kunnen alle pitstop-problemen verholpen worden, zo vertelde Stella.
"We voeren een aantal correcties door, die nu vooral voor volgend jaar bedoeld zijn. Tegelijkertijd werken we samen met onze pitcrew om ervoor te zorgen dat we een aantal van deze door de hardware veroorzaakte problemen kunnen verminderen. Het is zeker een hele klus om alles te evalueren, te corrigeren, te testen en te oefenen in de fabriek met de rig."
Lees het artikel op de mobiele website