McLaren-teambaas baart opzien met onheilspellend bericht over 'agressieve' 2025-auto

| door I. van den Berg

McLaren-teambaas Andrea Stella heeft in gesprek met onder andere RN365 gezegd dat de nieuwe bolide van zijn team, de MCL39, in veel opzichten een compleet nieuwe bolide is. Volgens Stella is namelijk "vrijwel elk fundamenteel onderdeel" van de 2024-auto op de "een of andere manier geïnnoveerd" voor de 2025-auto.

Het team van McLaren hoopt aankomend seizoen opnieuw mee te doen om de beide wereldtitels. Zo hoopt Lando Norris uiteraard op zijn eerste wereldtitel en wil McLaren graag haar constructeurstitel van afgelopen seizoen behouden, die de eerste was sinds 1998 voor het iconische team uit Woking.

Om dat te bewerkstelligen, heeft McLaren enkele grote veranderingen doorgevoerd aan de bolide van aankomend seizoen. Zo zijn met name de voorwielophanging en draagarmen van de bolide twee gebieden die volgens insiders een enorme verandering hebben ondergaan in de aanloop naar het 2025-seizoen.

Lees ook

Stella doet boekje open over veranderingen aan MCL39

McLaren-teambaas Stella laat weten dat er inderdaad grote veranderingen zijn doorgevoerd aan de MCL39. Zo is volgens Stella "vrijwel elk fundamenteel onderdeel" van de auto van vorig jaar op de "een of andere manier geïnnoveerd" voor de auto van het aankomende seizoen en is de bolide van 2024 "onderhevig geweest aan optimalisatie".

"Vrijwel elk fundamenteel onderdeel van de lay-out is op de een of andere manier geïnnoveerd om niet alleen marginale voordelen te behalen, maar ook een aantal technische ontwikkelingsmogelijkheden. Het is dan om het doel te dienen voor aerodynamische vereisten, of in sommige andere gevallen, mechanische grip, maar het chassis in werkelijkheid, van de voorvleugel tot de versnellingsbak tot de crashstructuur, alles is onderhevig geweest aan optimalisatie", begint Stella.

"Soms ging het om incrementele verbeteringen, maar soms ook om substantiële verbeteringen. We hebben gewoon geprobeerd om zo snel mogelijk te gaan met de ontwikkeling van de auto, wat betekent dat er tijdens de eerste races van het seizoen enkele updates zullen zijn", gaat de teambaas verder.

"We moeten agressief zijn met de auto om te proberen zoveel mogelijk prestaties te verzilveren en de marges zijn zo klein dat, gezien de ontwikkeling die andere teams hebben gehad, als we niet zo snel mogelijk waren gegaan met de ontwikkeling, we misschien heel snel ons voordeel zouden verliezen", voegt Stella toe.

"Met vier teams die elk weekend in de race zijn, is het heel makkelijk om van poleposition naar P4 op de grid te vallen, dus we gaan vol gas qua ontwikkeling en we zullen zien of we meer hebben kunnen ontwikkelen dan onze concurrenten van 2024 tot 2025", aldus Stella.

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen