Alpine-baas Steve Nielsen heeft in gesprek met Motorsport.com een boekje open gedaan over de 2026-motor van Mercedes. Volgens ingewijden beschikt de Duitse renstal aankomend jaar namelijk over de beste krachtbron, maar Nielsen durft daar vooralsnog geen uitspraken over te doen.
In 2026 ondergaat de Formule 1 een grote verandering. Zo worden de auto's kleiner, lichter, smaller en wordt er gebruik gemaakt van een compleet nieuwe motorformule. Zo bestaat de 2026-motor voor de helft uit een verbrandingsmotor en wordt de andere helft van het vermogen opgewekt door een batterij.
In dat grote ontwikkelingsproces is de verwachting dat Mercedes net zoals in 2014, toen de Formule 1 ook een grote verandering onderging, de beste papieren heeft. Alpine-baas Nielsen, die vanaf aankomend jaar samen gaat werken met Mercedes als het gaat om de krachtbron, durft zich echter niet aan zo'n uitspraak te wagen.
"Mercedes heeft een lange historie in de Formule 1 en de laatste keer dat er een ingrijpende reglementswijziging was, sprongen ze daar ontzettend goed op in. Maar dat betekent niet dat het nu automatisch weer zo is. Destijds gingen we van atmosferische motoren naar hybride turbomotoren met MGU-K en MGU-H. Dat was een gigantische verandering. Dit keer is de verandering veel minder groot", vertelde de Alpine-baas aan Motorsport.com.
"De batterij wordt veel groter, wat natuurlijk een uitdaging voor ze zal zijn. We zijn er echter van overtuigd dat we de juiste partner hebben gekozen. Maar of ze een betere motor hebben gebouwd dan de rest? Dat weten we niet. Er is nooit een tekort aan geruchten over wie de beste dit of dat heeft, maar de realiteit is: niemand weet het. Niemand", voegde Nielsen toe.
Alpine moet zich daarom vooral op zichzelf focussen, zo stelt Nielsen. "Dat is voor ons niet anders. We hebben sinds januari al de auto voor 2026 in de windtunnel staan. We denken dat we er goed voor staan, maar uiteindelijk draait het om waar je staat in vergelijking met de anderen."
"Dus je kan dan wel denken dat je goed bezig bent, je weet het pas zeker als je de auto op de baan brengt en de stopwatch erbij pakt, en het vervolgens gaat vergelijken met de tijden die alle anderen rijden. Tot het zover is, kun je alleen maar zo hard mogelijk werken en een zo goed mogelijke auto produceren die zoveel mogelijk vermogen en downforce heeft en betrouwbaar is. Daarna is het afwachten."
Net zoals dat er geruchten zijn over Mercedes en de krachtbron voor volgend seizoen, doet ook Red Bulls naam veel de ronde als het gaat over 2026. Volgens ingewijden zou het team van Max Verstappen het aankomend seizoen namelijk wel eens heel erg zwaar kunnen krijgen, aangezien Red Bull Ford Powertrains voor het eerst met een eigen krachtbron op de grid zal staan en daarbij een zéér steile leercurve zal hebben.
Uit de woorden van Nielsen valt echter op te maken dat er nog helemaal niets zeker is over de pikorde van aankomend Formule 1-seizoen. Het zou dus zomaar kunnen dat Verstappen in 2026 wél over een sterke krachtbron beschikt. Voorlopig is dat echter koffiedik kijken, zoals ook Alpine-baas Nielsen laat weten.
Lees het artikel op de mobiele website