Bij Mercedes kan men niet geloven dat de crash tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton in de slotfase van de Grand Prix van Hongarije geen schade aan beide auto's heeft opgeleverd. Zowel de Mercedes W15 van Lewis Hamilton als de Red Bull RB20 van Max Verstappen kregen een flinke klap te verwerken, maar konden de Hungaroring ongedeerd verlaten. Dat is een klein wonder, vindt technisch directeur James Allison.
De TD van Mercedes heeft teruggekeken op de crash van Verstappen en Hamilton, welke er in de herhalingen nóg heftiger uitzag dan op de live beelden. Verstappen probeerde in bocht 1 een inhaalactie te plaatsen bij de zevenvoudig wereldkampioen, maar blokkeerde daarbij zijn banden en werd door de Mercedes van Hamilton gelanceerd.
Verstappen vond het een illegale actie van Hamilton, terwijl de Brit van mening was dat het om een race-incident ging. Bij Mercedes laten ze zich niet uit over wie er schuldig is en wie er niks aan de crash kon doen, maar kijken ze vooral naar de opgelopen schade aan de bolide van Hamilton. En gek genoeg was die schade er niet. James Allison en zijn team van ingenieurs konden hun ogen niet geloven toen ze zagen dat de W15 er zonder kleerscheuren vanaf was gekomen.
"Verrassend genoeg niet", zegt Allison op een vraag of er schade was in de debrief van Mercedes. "Toen wij het zagen gebeuren, was het zo'n dramatische botsing dat het hoogst onwaarschijnlijk leek dat beide auto's er ongedeerd vanaf zouden komen. Maar in ons geval was de auto volledig ongedeerd. Lewis kon doorrijden naar de finishvlag zonder echte nadelige gevolgen te hebben qua performance."
Volgens de technisch directeur van Mercedes moet het hele team hiervoor bedankt worden, omdat het laat zien hoe sterk de W15 gebouwd is. Al moet de Brit ook toegeven dat Hamilton en het team ook best wat geluk hadden.
"Het is een soort eerbetoon aan hoe sterk we de auto's tegenwoordig ontwerpen, maar er zit ook een flinke dosis geluk bij. Ik denk namelijk dat er niet veel meer nodig zou zijn geweest om wat van de auto af te rijden."
Lees het artikel op de mobiele website