Mercedes Trackside Engineering Director, Andrew Shovlin, heeft in een Race Debrief van Mercedes op YouTube teruggeblikt op de diskwalificatie van George Russell tijdens de Grand Prix van België van afgelopen weekend. Volgens Shovlin is het inmiddels duidelijk waarom Russell werd gediskwalificeerd tijdens de race op het Circuit de Spa-Francorchamps.
Russell begon de race vanaf de zesde stek en leek vanaf die plaats geen kans te maken op de overwinning. Uiteraard won Max Verstappen de race afgelopen seizoen vanaf die plek, maar toen was zijn Red Bull-bolide een stuk dominanter dan de bolide van Russell nu.
Ondanks zijn mindere uitgangspositie wist Russell zichzelf in het gevecht voor de overwinning te 'planten' door een eenstopper te proberen. Zijn strategie werkte en Russell kwam als eerste over de streep. Toch was zijn feestvreugde van korte duur, want al snel na zijn overwinning werd bekend dat hij was gediskwalificeerd van de race. De reden? Zijn Mercedes-bolide was 1,5 kilogram te licht bevonden door de FIA.
Online gingen er veel theorieën de ronde over wat de precieze oorzaak was van Russells te lichte Mercedes-bolide. Inmiddels heeft Shovlin tekst en uitleg gegeven op het YouTube-kanaal van Mercedes. De engineer laat onder meer weten dat er problemen waren met de bodemplaat van Russells bolide, iets waardoor Lewis Hamilton afgelopen jaar ook al werd gediskwalificeerd.
"We proberen te begrijpen wat er precies is gebeurd. Veel daarvan heeft te maken met het bepalen van de gewichten van alle verschillende onderdelen. De auto kan tijdens de race behoorlijk wat gewicht verliezen. Je krijgt bandenslijtage, bandenslijtage, remslijtage, olieverbruik", trapt Shovlin af.
"De coureurs zelf kunnen veel gewicht verliezen en in deze race verloor George veel gewicht. De auto's begonnen de race met hetzelfde gewicht. Lewis en George werden allebei gewogen na de kwalificatie. De auto's zaten binnen 500 gram. George's auto was de enige die het probleem had en dat komt omdat de bandenslijtage veel hoger was. Het lijkt erop dat we meer materiaal verloren op de printplaat", aldus de Mercedes-engineer.
Lees het artikel op de mobiele website