Nieuwe beelden van speciaal McLaren-trucje lekken uit: bewijs voor Red Bull?

| door I. van den Berg

Op X (voorheen bekend als Twitter) heeft Formule 1-journalist en -presentator Diego Mejia beelden gedeeld van verschillende voorvleugels tijdens de Grand Prix van Italië, waaronder de veelbesproken voorvleugels van McLaren en Mercedes. Op de beelden is te zien dat de vleugels van de twee teams inderdaad een stuk flexibeler zijn dan de voorvleugels van Ferrari en Red Bull.

Sinds een aantal weken is de voorvleugel van McLaren en Mercedes onderwerp van gesprek in de Formule 1-paddock. Tijdens de Grand Prix van Italië van afgelopen weekend gooide Red Bull-kopstuk Helmut Marko in gesprek met het Oostenrijkse ORF extra kolen op het vuur door te stellen dat "de voorvleugels van McLaren en Mercedes moesten worden geanalyseerd".

Na afloop van het raceweekend werd bekend dat naast Marko ook de teambazen Christian Horner en Frédéric Vasseur moeite hebben met de flexibiliteit van de huidige voorvleugel van McLaren en Mercedes. Volgens hen is het dan ook van belang dat er een gesprek wordt aangegaan met de FIA over hoe dergelijke flexibele voorvleugels kunnen worden gereguleerd.

Ook Formule 1-presentator Olav Mol reageerde op de flexi-wings van McLaren en Mercedes. Volgens de man uit Bloemendaal is het ongelofelijk dat de FIA niet ziet dat de vleugels van de twee teams hierboven veel meer doorbuigen dan de vleugels van Red Bull en Ferrari. "Je vraagt je af hoe de FIA niet ziet dat de mclaren en mercedes voorvleugels beduidend meer flexen dan die van Ferrai en Red Bull", schreef Mol op X.

Lees ook

FIA komt met statement

De FIA lijkt echter geen trek te hebben in een gesprek over de flexi-wings van onder meer McLaren, aangezien de autosportbond middels een zeer uitgebreid statement heeft laten weten dat alle voorvleugels momenteel legaal zijn en er dus geen reden is om de regels voor dit seizoen te veranderen.

"De FIA onderzoekt de voorvleugels tijdens elk raceweekend met talloze controles (conformiteit van oppervlakken, conformiteit van doorbuigingen) met betrekking tot het relevante F1 Technisch Reglement. Alle voorspatborden voldoen momenteel aan de 2024 reglementen. Sinds de Grand Prix van België heeft de FIA tijdens de sessies van FP1 en FP2 extra gegevens verzameld om het dynamische gedrag te beoordelen met behulp van een door de FIA voorgeschreven videocamera die delen van de voorvleugel vastlegt die niet zichtbaar zijn met de officiële FOM-camera's", begint het statement.

"Deze oefening gaat in ieder geval door tot Singapore om ervoor te zorgen dat elk team de verplichte FIA-camera heeft gebruikt op verschillende soorten circuits (lage, gemiddelde, hoge en zeer hoge downforce). Dit zorgt voor een grote database waardoor de FIA een zo objectief mogelijk beeld kan schetsen van de situatie en de verschillen kan kwantificeren tussen de verschillende dynamische patronen die op het circuit worden waargenomen. Geen enkel onderdeel is oneindig stijf en daarom zijn er belasting-doorbuigingstesten opgenomen in de reglementen", voegt de autosportbond toe.

"De voorvleugel is door de jaren heen een uitdagend gebied geweest omdat de aerodynamische belastingspatronen tussen verschillende deelnemers variëren en het daarom moeilijk is om een belastingsvector te vinden die alle typen voorvleugelconstructies dekt. Andere delen van de auto, zoals de achtervleugel en de vloerranden, hebben veel consistentere aerodynamische belastingspatronen over de hele grid, waardoor de belasting-doorbuigingstest universeler is. De FIA heeft het recht om nieuwe tests in te voeren als er onregelmatigheden worden vermoed. Er zijn geen plannen voor maatregelen op de korte termijn, maar we evalueren de situatie met het oog op de middellange en lange termijn", aldus de FIA.

Beelden van flexi-wing lekken uit

Vanuit de FIA is er dus geen reden tot paniek. De autosportbond zegt immers dat "er geen plannen voor maatregelen op de korte termijn zijn, maar dat de situatie wordt geëvalueerd met het oog op de middellange en lange termijn". McLaren en Mercedes lijken dus voor de rest van dit seizoen hun gang te kunnen gaan en dus is het slechts een kwestie van tijd voordat ook Red Bull en Ferrari met een dergelijke flexi-wing op de proppen komen.

Bekijk hieronder beelden van de flexi-wing van McLaren en Mercedes, in een vergelijking met de voorvleugels van Red Bull en Ferrari.

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen