Volgens @Dr_Obbs op X, een vertrouwd engineer met een PhD in vloeistofdynamica, is Max Verstappen in Australië uitgevallen door een menselijke fout. Daarmee lijkt er een andere wending in de zaak te komen, aangezien er eerst werd gekeken naar remleverancier Brembo.
Verstappen begon de Grand Prix van Australië vanaf pole position en wist ook in de eerste paar rondes voor oud-teamgenoot en Ferrari-coureur Carlos Sainz te blijven. Eventjes later schoot Verstappen echter rechtdoor bij bocht drie en verloor hij later in diezelfde ronde de leiding aan Sainz.
De reden voor zijn 'lock up' in bocht drie was een vastgeslagen rechter achterrem, zo liet hij zelf na zijn uitvalbeurt optekenen in het mediavierkantje. Al snel werd er naar remleverancier Brembo gekeken, maar volgens het Italiaanse bedrijf treft hen geen blaam.
"Na onderzoek bij elk team zijn de problemen die Leclerc en Verstappen hadden niet gerelateerd aan afwijkingen van Brembo-onderdelen of materiaalstoringen. In beide gevallen kwam het probleem door een verkeerde afstelling/teamkeuze met betrekking tot de autoconfiguratie (maar meer details hebben we niet, dit is de informatie van de teams), dus er is geen directe Brembo-verantwoordelijkheid voor beide autoproblemen," aldus een verklaring van Brembo.
Volgens Dr Obbs heeft Brembo ook gelijk, want uit informatie die hij uit de paddock heeft ontvangen zou Verstappens uitvalbeurt zijn veroorzaakt door een menselijke fout. Er zou namelijk een fout zijn gemaakt in de montage van een remklauw tussen de kwalificatie en de race, zo laat hij in een X-bericht weten.
"Ik hoorde van de paddock dat het remfalen van Max Verstappen te wijten was aan een niet goed aangedraaide rechter achterremklauw. Ik neem aan dat de remklauw na de kwalificatie zou zijn gedemonteerd en gereviseerd voor de race. Het is waarschijnlijk dat dit niet werd gedetecteerd tijdens de installatieronden, maar pas later in de race defect raakte," aldus Dr Obbs op X.
Lees het artikel op de mobiele website