Pirelli grijpt in en voert grote wijziging door voor GP Azerbeidzjan na controverse

| door C. de Groot

Pirelli wil de Formule 1-teams in Azerbeidzjan pushen om een tweestopper te hanteren, nadat de afgelopen races hebben gezorgd voor voorspelbare bandenstrategieën.

Bandenleverancier Pirelli neemt de drie zachtste compounds mee naar Bakoe, om op die manier de teams te forceren sneller te wisselen van band. De zachtste banden slijten namelijk het hardst, waardoor er minder lang op het profiel gereden kan worden. Het gaat hierbij om de compounds C4, C5 en C6. Het is de vierde keer dit seizoen dat Pirelli de zachtste banden meeneemt naar een Grand Prix. Eerder werd dit al gedaan in Imola, Monaco en Canada.

Pirelli legde uit dat het gebruik van dezelfde bandenkeuze als in 2024, die een stap harder was, zou hebben geleid tot een voorspelbare éénstopsstrategie. "Op een stratencircuit met weinig grip en slijtage zou dezelfde selectie als in 2024 onvermijdelijk hebben geleid tot een éénstopsstrategie", vertelde de Italiaanse bandenleverancier. "Op deze manier, gezien het feit dat de banden van dit jaar veel minder last hebben van graining, ontstaat er tenminste de mogelijkheid voor een tweestopsstrategie."

Geen uitsluitsel

Pirelli heeft echter wel ingezien dat de Formule 1-teams tegenwoordig zeer bekwaam zijn in het managen van de banden en daarom wordt een éénstopper alsnog niet uitgesloten. "Bovendien is het duidelijk dat de teams en coureurs dit jaar, recentelijk nog in Monza, bedreven zijn geworden in het goed beheren van de banden, waardoor het onwaarschijnlijk is dat er tijdens de race zeer uiteenlopende strategieën zullen worden toegepast. Hoewel het een stratencircuit is, heeft Baku een aantal zeer lange rechte stukken waar de auto's zeer hoge topsnelheden halen, wat een aanzienlijke verticale belasting op de banden legt."

Lees ook

Kritiek

De afgelopen race op Monza zorgde voor kritiek bij de fans, omdat het te gemakkelijk zou zijn geweest om op één profiel een hele race te rijden. Zo slaagde McLaren erin om pas aan het einde van de race banden te wisselen, omdat het team toch geen last had van graining. De voorspelbaarheid zou door deze ingreep van Pirelli minder moeten zijn.

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen