Gianpiero Lambiase, race-engineer van Max Verstappen bij Red Bull Racing, baalt van het feit dat de tweede vrije training zoveel oponthoud kende. De enige representatieve oefensessie van het weekend - welke werd verreden onder dezelfde omstandigheden als de kwalificatie en de race - werd vooral richting het einde geteisterd door rode vlaggen, waardoor de lange runs kwamen te vervallen.
Een crash van George Russell en Liam Lawson zorgden tweemaal voor een onderbreking tijdens de training, waarbij de sessie in totaal zo'n twintig minuten stil heeft gelegen. Hierdoor is er kostbare tijd verloren gegaan, zeker op een circuit als Singapore, waar vertrouwen ontzettend belangrijk is en waar de baan per minuut sneller wordt.
In de kwalificatieruns leek de Red Bull RB21 van Max Verstappen best prima te werken, maar het team wilde controleren of dit ook over een hele raceafstand zou gelden. Dit wilden ze testen in de lange runs, maar die gingen uiteindelijk niet door, vanwege het vele oponthoud. En daar baalt Lambiase van.
"Het was voor iedereen een onderbroken dag, met een paar onderbrekingen op het circuit, vooral in VT2, wat niet geweldig is omdat Singapore een circuit is waar vertrouwen belangrijk is", begint de Italiaanse Brit, die Verstappen bijstaat in zijn cockpit. "We hebben die tijd nodig om het vertrouwen van de coureurs op te bouwen en de balans iets meer in het juiste bereik te krijgen. Het is vrij lastig om de nieuwe banden in de eerste ronde goed te krijgen, dus dat zal vanavond het belangrijkste aandachtspunt zijn bij de analyse."
"We missen echt onze long run-gegevens, dus misschien gaan we nadenken over hoe we ons VT3-programma kunnen herschikken om wat meer gegevens te verzamelen voor zondag, want in dit stadium is het erg moeilijk om te weten of we te maken hebben met een race met één of twee pitstops en welke compounds de meest haalbare opties zijn."
Hoewel Max Verstappen dus nog geen echte lange run heeft kunnen rijden, was de Nederlander wel te spreken over de manier waarop zijn Red Bull RB21 zich gedroeg op het Marina Bay Street Circuit. De laatste jaren is de Red Bull hier namelijk totaal niet op zijn gemak geweest, maar op de vrijdag was er eigenlijk niks aan te merken op zijn auto.
"De auto is vergelijkbaar met die van de afgelopen twee weekenden. We hebben geen grote problemen. Maar we moeten hem nog verder optimaliseren. Over het algemeen zijn we tevreden, maar om morgen vooraan mee te kunnen strijden, moeten we nog meer snelheid vinden. Het is niet zo dat we de hele setup moeten omgooien, dat is het mooie. Het gaat om een paar details, iets meer grip op de vooras en ook op de achteras. En het gaat erom de banden in leven te houden, want ze raken hier erg oververhit tijdens de ronde", aldus Verstappen.
Lees het artikel op de mobiele website