Red Bull-leiding grapt over Sergio Pérez: 'Verbaasde mij dat het zo lang duurde...'

| door R. Willems

Het was voor Christian Horner en Helmut Marko nooit een vraag wie de Grand Prix van België zou gaan winnen. Zolang Max Verstappen uit de problemen bleef in bocht 1, was hij de topfavoriet voor de overwinning op Spa-Francorchamps.

Verstappen moest als zesde van start gaan, nadat hij een gridstraf ontving voor het vervangen van zijn versnellingsbak, maar aan het einde van de eerste ronde reed Max al op de vierde positie. Hij ging in de ronden daarna voorbij aan Lewis Hamilton en Charles Leclerc, waarna hij de jacht inzette op Sergio Pérez.

De teamgenoot van Verstappen ging aan de leiding van de race, maar in ronde 17 moest hij Max voorbij laten gaan. Volgens Pérez kon hij de Nederlander niet afstoppen en dat snappen Horner en Marko heel goed. Christian Horner vond het zelfs lang duren voor Pérez de leiding kwijtraakte aan Verstappen...

"Ik was verbaasd dat het zo lang duurde voordat Max aan de leiding lag", zegt Horner bij Auto, Motor und Sport. Ook Helmut Marko wist zeker dat zijn topcoureur zou winnen: "Je moet Max al bij de allergrootsten plaatsen. Vanaf de laatste startpositie had hij ook nog gewonnen."

Lees ook

Verstappen VS Lambiase

Maar Max Verstappen moest in België niet alleen afrekenen met Sergio Pérez. Ook zijn race-engineer Gianpiero Lambiase nam het tegen hem op. Over de radio kreeg Verstappen tientallen keren te horen dat hij zijn hoofd meer moest gebruiken en minder moest pushen op zijn banden, maar daardoor ging Verstappen juist harder.

Volgens Horner en Marko hoort dat er gewoon bij. Max en GP zijn zó op elkaar ingespeeld dat ze op racesnelheid discussies met elkaar kunnen voeren.

"Soms vliegen de vonken er een beetje vanaf. Maar Max is een coureur die ook snel kalmeert. Hij is een veeleisende klant. Je moet een sterk karakter hebben om tegen hem op te kunnen. Gianpiero is streng maar rechtvaardig. Er is veel vertrouwen en respect tussen de twee", zegt Horner.

Marko is van mening dat Lambiase het uitzonderlijk goed doet, want het is niet makkelijk om alle informatie op de juiste wijze door te sturen naar de coureur: "De engineer zit in spanning. Hij hoort van alles op zijn headset. Hij krijgt informatie die Max niet heeft en die hij niet altijd één op één kan doorgeven. Soms moet je in code antwoorden. Als je de details kent, is het technisch gezien soms een heel ingewikkeld gesprek. En dat op volle race snelheid", aldus de Red Bull-adviseur.

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen