Het is voor Red Bull Racing maar lastig te begrijpen dat zij tot nu toe het enige team zijn dat het DRS-trucje ontdekt heeft. Ook tijdens de Grand Prix van België werd weer duidelijk hoeveel snelheid de RB19 wint als de achtervleugel opengaat.
Zonder DRS reden Max Verstappen en Sergio Pérez een snelheid van 320,5 kilometer per uur op het rechte stuk op Spa-Francorchamps, waarmee ze 0,7 km/u sneller waren dan Lewis Hamilton in de Mercedes op dat punt. Maar het grote verschil werd gemaakt toen de DRS openging.
Mét DRS ging de RB19 namelijk 340,8 kilometer per uur, een winst van 20,3 km/u. In vergelijking: Lewis Hamilton wist maar 11,2 km/u harder te gaan en bereikte met DRS een topsnelheid van 330.
Tegenover Motorsport Italië laat Pierre Waché, technisch directeur van Red Bull Racing, weten dat dit niet iets van dit jaar is. Het Oostenrijkse team heeft al twee jaar lang een sterke DRS, maar er werd nooit veel aandacht aan besteed in de media.
De Fransman vindt het vooral vreemd dat andere teams het 'trucje' nog niet gevonden hebben. De FIA heeft de achtervleugel van Red Bull al ontelbare keren getest en nooit iets illegaals of vreemds gevonden, waardoor ieder ander team ook zoveel winst zou moeten kunnen behalen, maar op een of andere manier lukt dat maar niet.
"Het gekke is dat mensen er twee jaar nadat we het hebben geïntroduceerd nog over praten. We hebben honderden tests gehad van de FIA om te kijken of we een truc of iets dergelijks hadden gebruikt, en mensen begrijpen niet waarom op circuits met veel downforce het voordeel verdwijnt. Dat betekent dat ze er nog niet achter zijn. En dat verbaast ons enorm", aldus Waché.
Andrea Stella, teambaas van McLaren, geeft inderdaad toe dat zij nog niet snappen hoe Red Bull al die tijd zoveel voordeel heeft behaald. Het Britse team - net als alle andere renstallen - is nu bezig om dat raadsel te ontcijferen.
"Het lijkt erop dat ze al een tijdje bezig zijn met hun concept. Ik denk dat ze hun voordeel doen met de ervaring die ze hebben opgedaan bij het ontwikkelen van deze configuratie, en ik denk dat dat duidelijk is geworden naarmate de tijd vorderde. Ik denk dat alle teams nu proberen te begrijpen wat er kan worden benut door dezelfde stijl te ontwikkelen, dezelfde soort richting die [door Red Bull] is geïntroduceerd", aldus Stella.
Lees het artikel op de mobiele website