Red Bull-engineers hebben een kersverse FIA-regel overtreden in Azerbeidzjan. De engineers van de formatie uit Milton Keynes klommen namelijk in de dranghekken naast de baan, maar dat is sinds kort verboden door de FIA. Of Red Bull hiervoor een straf krijgt van de autosportbond, is niet bekend.
De autosportbond heeft de teams recentelijk nog bericht over het verbod op het beklimmen van de dranghekken bij de finishlijn. Engineers mogen namelijk niet meer op de dranghekken klimmen om samen met hun coureur de overwinning te vieren. De nieuwe regel lapten de Red Bull-engineers echter compleet aan hun laars, zo is te zien op deze foto.
De engineers van Red Bull zullen geen kwade bedoelingen hebben gehad bij het beklimmen van de dranghekken in Bakoe, maar hun actie zorgde wel voor een gevaarlijke situatie in de pitlane. Op het moment dat de engineers naar de hekken renden, moest Alpine-coureur Esteban Ocon namelijk nog zijn pitstop maken.
Aan de microfoon bij Sky Sports vertelde pitreporter Ted Kravitz over het voorval. In zijn stem was de nodige angst te horen toen de Red Bull-monteurs dwars over de pitstraat naar de dranghekken renden. Echter, niet alleen Red Bull-monteurs zorgden voor spanning bij Kravitz. Ocon reed namelijk bijna tegen FIA-personeel aan die niet wisten dat er nog een ronde geracet moest worden.
Uiteindelijk liep de hele situatie met een sisser af, maar het laat zien dat er nog steeds ruimte voor verbetering is bij de FIA. In Melbourne kwamen er in zowel 2022 als 2023 namelijk vroegtijdig mensen de baan op. Het gebeurde toen de laatste auto's nog met hun uitloopronde bezig waren. In 2022 kwam Williams-coureur Alexander Albon zelfs fans tegen in de pitstraat.
Voor de FIA dus genoeg stof tot nadenken voor de komende race in Miami. Veel tijd heeft de autosportbond echter niet, aangezien de eerstvolgende race komend weekend al op het programma staat.
Lees het artikel op de mobiele website