Red Bull-topman Pierre Waché heeft in gesprek met Motorsport.com laten weten dat Max Verstappen gelijk heeft als het gaat om zijn uitspraken over de ontwikkelingsvrijheid met de huidige generatie Formule 1-auto's. Volgens Waché zijn er weinig mogelijkheden om bepaalde dingen anders te doen.
In 2022 maakte de Formule 1 kennis met een nieuwe generatie Formule 1-auto's, namelijk het ground effect-tijdperk. Waar Formule 1-auto's voorheen de meeste downforce uit de voor- en achtervleugel haalden, wordt de meeste neerwaartse druk momenteel gehaald uit de vloer.
Een flinke verandering dus voor de meeste teams. Er waren echter ook renstallen die de nieuwe reglementen al vrij snel onder de knie hadden. Twee van die teams waren Ferrari en Red Bull. In de eerste paar races waren het dan ook Max Verstappen en Charles Leclerc die het met elkaar aan de stok hadden.
Naarmate het 2022-seizoen vorderde, kreeg Red Bull echter steeds meer de overhand en verdween Ferrari naar de achtergrond. Ook kwamen teams als McLaren, Aston Martin en Mercedes naar voren. Die pikorde zou (grotendeels) zo blijven tot en met de Grand Prix van Miami van eerder dit jaar. Red Bull werd daar namelijk verslagen door McLaren.
Inmiddels is Red Bull zelfs niet meer het snelste team op de grid. Ter vergelijking: afgelopen jaar won Verstappen vier races in de maand juli, terwijl hij het dit jaar tijdens de gehele maand juli zonder overwinning moest doen. Werk aan de winkel dus voor Red Bull.
Volgens Verstappen is dat echter niet zo makkelijk. De huidige reglementen geven de teams volgens hem namelijk weinig keuzevrijheid. Gevraagd naar de uitspraken van Verstappen geeft Waché aan dat hij zich erg goed kan vinden in de uitspraken van de Nederlander.
"Ik ben het met hem eens. Het heeft vooral te maken met het feit dat dit reglement, met het grondeffect, zwaar leunt op aerodynamica. Je kunt alleen downforce creëren als je heel dicht bij de grond zit qua rijhoogte en dat beperkt wat je mechanisch kunt doen", trapt Waché af.
"Onder de huidige regelgeving kun je veel dingen niet doen. Je kunt de rijhoogte nu niet zo hoog maken, omdat dat minder efficiënt is met dit type auto. Iedereen werkt in dezelfde richting en daarom zie je bij de auto's allemaal convergentie naar dezelfde oplossing", aldus het Red Bull-kopstuk.
Lees het artikel op de mobiele website