Voormalig Formule 1-coureur Robert Doornbos heeft op zijn LinkedIn-pagina een onthulling gedaan over de Formule 1-toekomst van Adrian Newey. De Ziggo Sport-analist laat weten dat er een grote aankondiging aan zit te komen over Newey.
Begin mei maakte Newey bekend dat hij het team van Red Bull na een dienstverband van maar liefst negentien jaar zal gaan verlaten. In zijn vertrekstatement liet Newey weten dat hij op zoek wilde gaan naar "nieuwe uitdagingen".
Uiteraard werd er na de aankondiging van Newey's Red Bull-exit volop gespeculeerd over zijn toekomst. Zou Newey zijn tekenboek namelijk in een kast leggen en gaan genieten van zijn welverdiende pensioen of zou hij nog voor één laatste klusje gaan in de Formule 1?
Lange tijd leek Newey voor de tweede optie te kiezen. Het team van Ferrari maakte daarbij de grootste kans, maar de deal tussen de beide partijen liep stuk. Doornbos laat in zijn LinkedIn-bericht weten waardoor de deal spaak is gelopen.
"De eisen van Newey waren echter hoog. Hij wilde een salaris dat twee keer zo hoog was als wat hij bij Red Bull verdiende en meer controle over de technische staf. Dit bleek te veel voor Ferrari's teambaas, Frederic Vasseur, en de onderhandelingen gingen uiteindelijk niet door", schrijft Doornbos.
Maar, waar gaat Newey dan wél naartoe? Volgens Doornbos heeft Newey besloten om naar het team van Aston Martin te gaan. Daar gaat de Britse engineer een astronomisch salaris verdienen en krijgt hij de beschikking over een state of the art windtunnel.
"Een verrassende nieuwe kanshebber dook toen op: Aston Martin. Onder leiding van Lawrence Stroll heeft Aston Martin agressief geprobeerd om binnen vijf jaar titelkandidaat te worden. Ze zitten nu in hun derde jaar en moeten in de komende twee jaar grote stappen maken", begint Doornbos zijn verhaal.
"Hun exclusieve motordeal met Honda in 2026 positioneert hen als een fabrieksteam en Stroll investeert een miljard dollar om zijn kampioenschapsdroom te verwezenlijken. Met tweevoudig kampioen Fernando Alonso al aan boord en vooruitgang geboekt met Max Verstappen, mikken ze op het beste van het beste", gaat hij verder.
"Newey was echter de topprioriteit van Aston Martin en de deal is nu rond. Newey verdient over een periode van drie jaar 100 miljoen dollar, twee keer zijn salaris bij Red Bull, en zal een grote inbreng hebben in technische beslissingen", schrijft Doornbos.
"Aston Martin, met zijn ultramoderne fabriek die vorig jaar werd voltooid, trok hem waarschijnlijk aan met zijn geavanceerde technologie, waaronder een nieuwe windtunnel. De officiële aankondiging wordt in september verwacht", aldus de analist.
Lees het artikel op de mobiele website