Stevige kritiek op Max Verstappen: 'Hij moet zich eerst bewijzen'

| door I. van den Berg

Red Bull-coureur Max Verstappen moet zich volgens voormalig ELMS-coureur Richard Bradley eerst bewijzen in mindere auto's. Pas daarna kan de Nederlander als een van beste coureurs ter wereld worden bestempeld. Bradley stelt namelijk dat Verstappen altijd in auto's heeft gereden die races konden winnen.

Verstappen gaat fier aan de leiding in het rijderskampioenschap. Zijn voorsprong op Red Bull-teamgenoot Sergio Pérez bedraagt maar liefst 125 punten en dus lijkt een derde achtereenvolgende wereldtitel slechts een kwestie van tijd. Opnieuw kan Verstappen dit seizoen in Japan wereldkampioen worden. Dat zou een mooi affiche zijn voor motorleverancier Honda, dat ook afgelopen seizoen kon genieten van Verstappens wereldtitel op het circuit van Suzuka.

Naast een derde wereldtitel kan Verstappen dit seizoen voorbij steken aan de totale hoeveelheid overwinningen van oud-coureurs Alain Prost en Sebastian Vettel. Prost wist in zijn Formule 1-loopbaan 51 races te winnen. De Duitser bleef na zijn exit bij Aston Martin steken op 53, terwijl Verstappen afgelopen weekend zijn 45e overwinning boekte. Mocht hij Prost en Vettel voorbij gaan, dan staat Verstappen enkel achter Michael Schumacher (91) en Lewis Hamilton (103) als het gaat om de meeste overwinningen ooit.

Lees ook

Eerst bewijzen

Ondanks zijn dominante vorm - Verstappen won dit seizoen tien van de twaalf verreden races - is de Nederlander volgens Bradley nog niet klaar om een van de beste rijders ooit te worden genoemd. De 25-jarige Limburger heeft zich namelijk nog nooit bewezen in auto's die geen mogelijkheid boden om te vechten voor de overwinning. Coureurs als Hamilton en Fernando Alonso deden dat wel.

"Voor mij moet Max zich eerst bewijzen in auto's die geen mogelijkheid bieden om een race te kunnen winnen", zegt Bradley in de On Track GP Podcast. "Toen hij naar Red Bull ging, won hij namelijk gelijk zijn eerste race. Zijn auto was toen dus duidelijk in staat om races te winnen."

Bradley won in 2015 de 24 Uur van Le Mans met het LMP2-team van KC Motorgroup. Tussen 2019 en 2022 was de Brit actief in het European Le Mans-kampioenschap waar hij uitkwam voor onder andere Duqueine Engineering, IDEC Sport, Algarve Pro Racing, Duqueine Team en ARC Bratislava. Ook was Bradley actief in het Super GT-kampioenschap.

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen