Teambaas luidt noodklok na voorgestelde veranderingen in Formule 1: 'Behoorlijk gevaarlijk'

| door C. de Groot

Haas-teambaas Ayao Komatsu is van mening dat de Formule 1 een verkeerde richting in zal slaan als de recent geopperde veranderingen daadwerkelijk geïmplementeerd worden. Komatsu is van mening dat het 'Formule 1-DNA' aangetast zal worden.

Recentelijk zijn er door Formule 1-baas Stefano Domenicali mogelijke veranderingen aan de koningsklasse besproken om zo de jongere generatie geïnteresseerd te houden. Onder andere omgekeerde startopstellingen en kortere races werden genoemd, maar lang niet iedereen vindt dit goede ideeën.

Komatsu is een van de velen die zich verweert tegen de plannen van Domenicali. De teambaas van Haas denkt dat de veranderingen negatieve gevolgen hebben voor de kern van de sport.

"Persoonlijk ben ik geen fan van omgekeerde startopstellingen", begint de Japanner. "Ik denk niet dat dit past bij het DNA van de F1. We streven ook niet naar een evenwichtige prestatie. Als de F1 die richting inslaat, denk ik dat dit behoorlijk gevaarlijk kan zijn. Maar dat is slechts mijn persoonlijke mening."

Lees ook

Averechts effect

Komatsu stelt dat het verkorten van de raceafstand minder strategische mogelijkheden biedt en daarmee de spanning van het evenement vermindert. De Japanner waarschuwt dus dat dergelijke veranderingen een averechts effect zullen hebben op de koningsklasse. "Ik denk dat 300 kilometer deel uitmaakt van het DNA van de F1", zei hij verder. "Dit is mijn persoonlijke mening."

"We hebben sprintraces van 100 kilometer en dat is prima. De race op zondag, als de bandenstrategie correct is, is voor mij idealiter meer een kwestie van twee versus drie pitstops."

"Kijk naar Bahrein, wanneer je drie pitstops versus twee pitstops hebt, is er overal actie gedurende de hele 300 kilometer. Ik vind het eigenlijk heel interessant. Maar als je een saaie race met één pitstop hebt, stopt iedereen in ronde vijftien en gebeurt er verder niets. Voor mij is het F1-DNA die race van 300 kilometer, zolang we de bandenkant maar goed hebben."

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen