Red Bull Racing en de FIA zijn tot een overeenkomst gekomen als het gaat om de 'illegale' truc om de rijhoogte te verstellen onder parc fermé. Zo werd het onderdeel op de RB20 genoemd door concurrenten van het Oostenrijkse team. Echter beweert de renstal uit Milton Keynes dat zij niks fout hebben gedaan en dat het onderdeel op iedere auto op de grid aanwezig is.
Op donderdagochtend kwam het nieuws naar buiten dat de FIA strenger zou gaan controleren op het verstellen van de rijhoogte van de F1-auto's onder parc fermé, iets wat verboden is in de koningsklasse van de autosport. De sportbond werd daarop gewezen door concurrenten van Red Bull Racing, die van mening waren dat het team van Max Verstappen op illegale wijze de auto perfect wisten af te stellen voor zowel de kwalificatie als de race - wat overigens niet de gewenste resultaten heeft opgeleverd, als we kijken naar de afgelopen maanden.
Echter wordt nu duidelijk dat Red Bull het onderdeel helemaal niet op illegale wijze gebruikt heeft. Speedcafe heeft nu ontdekt hoe de innovatie werkt, waarbij het moet melden dat de rijhoogte helemaal niet aangepast kan worden als de auto al volledig geassembleerd is. Daarnaast zou een observant van de FIA allang iets gemerkt hebben, aangezien er flink wat stappen nodig zijn om het überhaupt te laten werken.
"De mogelijkheid om de bib [voorste gedeelte van de plank] op de auto te verstellen bestaat en bevindt zich, technisch gezien, in de cockpit. Het onderdeel waarmee dat gebeurt bevindt zich echter in de voetruimte en is dus niet toegankelijk met de bestuurder op zijn plaats. Verder bevindt het schroefmechanisme zich onder de hielsteun - in wezen het element dat de voeten van de bestuurder ondersteunt - en is er gereedschap nodig om het te verstellen", zo begint het Australische medium.
"Om erbij te kunnen, moeten monteurs de neuskegel, een apart paneel en een koolstofgedeelte in de voetruimte verwijderen. De mogelijkheid om deze handelingen uit te voeren onder parc fermé-omstandigheden zonder de aandacht van officials op te wekken is daarom klein."
Ondanks het feit dat Red Bull en de FIA nu een overeenkomst hebben gesloten over deze innovatie, zal Red Bull het onderdeel wel in de auto houden: "Men heeft begrepen dat het 'plan voor de toekomst' geen aanpassing van de RB20 inhoudt."
Dit zal een flinke domper zijn voor McLaren, het team dat het hardst heeft geklaagd bij de FIA. Volgens Lando Norris en Oscar Piastri was deze innovatie illegaal, maar dat blijkt nu dus niet het geval te zijn. Omdat de afstelling met gereedschap gedaan moet worden - en dus niet met de hand aanpasbaar is - is het niet in strijd met artikel 40.9 van de Sporting Regulations.
Lees het artikel op de mobiele website