Verontwaardiging Lewis Hamilton zorgt voor verbaasde gezichten in de paddock: 'Dat snap ik niet'

| door R. Willems

Dat Lewis Hamilton na de Grand Prix van België zo kwaad was op Mercedes, is voor David Coulthard eigenlijk onbegrijpelijk. De zevenvoudig wereldkampioen klaagde over de strategische afdeling van zijn team, waarbij hij van mening was dat ze teamgenoot George Russell voor hadden getrokken, door hem op de één-stop te zetten.

Tijdens de race op Spa-Francorchamps heeft Hamilton meerdere keren aangegeven dat zijn banden er nog oké uitzagen, maar zijn team besloot hem toch naar binnen te halen, om ervoor te zorgen dat de undercut van Charles Leclerc en Lando Norris voorkomen zou worden. In eerste instantie was Hamilton hier blij mee, omdat hij weer aan de leiding van de race kwam. Maar na zijn tweede stop kwam de Brit toch iets minder vrolijk de baan op.

Hij merkte richting het einde van de Grand Prix dat teamgenoot George Russell wel maar één keer had hoeven stoppen voor nieuwe banden, waardoor hij nu voor Hamilton zat. Achteraf was Hamilton daar furieus over, omdat hij ook graag een één-stopper had gereden. Echter vindt David Coulthard de verontwaardiging bij Hamilton, die flink had uitgehaald naar zijn team, niet terecht. Dat Russell een andere strategie probeert is niet iets waar Mercedes zich voor hoeft te verantwoorden richting Hamilton, meent DC.

"Met Lewis [Hamilton] ging het niet helemaal goed, na de race. Voordat we erachter kwamen dat George [Russell] gediskwalificeerd was, kon je zien dat Lewis niet echt blij was dat hij strategisch te slim af was geweest tegen zijn teamgenoot. Maar, ik snap dat niet helemaal. Ik weet niet of er een soort overeenkomst tussen hen was dat ze zouden werken voor het grotere goed van het team, maar Lewis zag er helemaal niet gelukkig uit direct na de Grand Prix toen hij werd geïnterviewd in de pen", zo begint Coulthard in de Formula for Success-podcast.

Lees ook

Normale gang van zaken

De reden dat DC vindt dat Hamilton niet zo boos had hoeven zijn na de race, is omdat Russell en zijn engineer een vrije keuze mogen maken als het gaat om strategie. Zij hoeven niet het spoor van Hamilton te volgen, puur en alleen omdat Hamilton de 'topcoureur' binnen het team is.

"Eerlijk gezegd denk ik dat het zo hoort. Als een teamgenoot en een engineer van de auto van de tegenpartij een betere manier kunnen vinden om het einde van de Grand Prix te halen, dan mogen ze dat doen. Ze hoeven niet de hele tijd achter jou aan te rijden, omdat jij de stercoureur van het team bent", is de boodschap van Coulthard aan Hamilton.

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen