Voor fans van de Formule 1 is er minder goed nieuws als het gaat om het kijken naar hun geliefde sport. Sinds 2022 heeft Viaplay de uitzendrechten van de F1 weten te bemachtigen in Nederland, waardoor de koningsklasse van de autosport alleen via een app is te bekijken. En in 2025 zullen de kosten, om het te kunnen kijken, flink stijgen.
Viaplay heeft namelijk bekend gemaakt dat de prijzen voor de abonnementen duurder zullen worden, waarbij er ook reclames uitgezonden zullen worden, bij de goedkoopste abonnementsvormen. En die reclames zullen niet alleen voor en na de programmering plaatsvinden. Op de website van de streamingdienst is namelijk te lezen dat ook de Formule 1-races niet zullen ontkomen aan reclamespotjes.
De advertenties op Viaplay zullen op meerdere momenten getoond worden, maakt het Scandinavische bedrijf duidelijk. Voor en na sportwedstrijden zullen de reclames in beeld komen en tijdens de rust van voetbalwedstrijden of in time-outs van dartswedstrijden. Deze reclames zullen beeldvullend zijn, waardoor de normale programmering voor de 'basisabonnementshouders' op dat moment niet te zien zal zijn.
Maar ook de Formule 1-uitzendingen krijgen te maken met reclames. Uiteraard voor en na de programma's, maar ook tijdens de sessies. Zelfs de F1-races zullen voorzien worden van reclamespotjes, al zullen deze niet beeldvullend zijn. Het gaat hierbij om splitscreen advertenties, zoals we gewend zijn uit de tijd dat de Formule 1 nog uitgezonden werd op RTL7 of SBS6.
Volgens Viaplay zullen de reclames tijdens de F1-sessies - waaronder dus ook de races - 'op zorgvuldig geselecteerde momenten' geplaatst worden. Men moet hierbij denken aan bijvoorbeeld de inzet van een safety car. De race blijft dan ook in beeld, naast een reclameblok.
Bij films en series zijn de reclames ook beeldvullend en zullen voorafgaand én tijdens de film of serie afgespeeld worden. Hierbij meldt Viaplay dat de advertenties niet zo lang zullen zijn dan op televisie en minder frequent getoond zullen worden dan op de commerciële zenders.
Lees het artikel op de mobiele website