F1 Nieuws

Max Verstappen wil Pirelli helpen om herhaling Japanse GP te voorkomen

Max Verstappen wil Pirelli helpen om herhaling Japanse GP te voorkomen
Red Bull Content Pool
F1 Nieuws

Max Verstappen wil Pirelli helpen om herhaling Japanse GP te voorkomen

Max Verstappen wil Pirelli helpen om herhaling Japanse GP te voorkomen
Red Bull Content Pool

De Grand Prix van Japan begon op een natte baan, wat normaliter veel spektakel oplevert. Dat was ook dit keer weer het geval. In de openingsronde zagen we een prachtige inhaalactie van Max Verstappen, een geweldige start van Lance Stroll, een spin van Sebastian Vettel en een zware crash van Carlos Sainz. Maar al snel bleek het weer té heftig te zijn.

Voor de kijkers zag de baan er minder nat uit dan bijvoorbeeld tijdens de Grand Prix van Brazilië in 2016, maar het probleem is dat men in 2022 allemaal op de intermediates wil rijden als de baan nat is. De full wets van Pirelli werken voor geen meter en zijn meer dan 5 seconden per ronde langzamer dan de andere regenbanden.

Het probleem van de intermediates is alleen dat ze te weinig water afstoten om de baan goed op te drogen, dat is normaliter de taak van de full wets. Die kunnen, met een snelheid van 250 km/u, 85 liter water per seconde wegwerken. De intermediates kunnen op diezelfde snelheid maximaal 35 liter water per seconde verwerken.

Weinig regenraces meer

De laatste jaren is de FIA steeds voorzichtiger geworden met regenraces, omdat de coureurs op intermediates te snel last krijgen van aquaplaning, waardoor ze de controle over de auto kwijtraken. Met full wets is dat veel minder het geval, maar deze kunnen eigenlijk niet gebruikt worden door de rijders.

Max Verstappen wil daar verandering in brengen. Na de Japanse Grand Prix, die ook weer twee uur werd stilgelegd door de regenval, maakt de Nederlander duidelijk dat hij Pirelli wil helpen in het ontwerpen van een goede regenband, waarmee er ook in de wat zwaardere regen gereden kan worden.

"Ik wilde niet iedereen afkraken, maar ik denk dat we betere regenbanden nodig hebben. Als je zag wat we in de jaren 90 of begin 2000 konden doen, met de hoeveelheid water op de baan...", begint Verstappen.

"Ik sta ervoor open om een paar testdagen te hebben en verschillende soorten banden te proberen. Maar we hebben betere regenbanden nodig, want ik denk dat de 'extremes' gewoon te traag zijn en dat ze niet echt veel water kunnen afvoeren. Daarom probeert iedereen altijd heel snel over te schakelen op een intermediates, omdat die gewoon zoveel sneller is per ronde", aldus de Nederlander.

Net binnen

LAAD MEER ARTIKELEN

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties