F1 Nieuws

Ross Brawn over banking Zandvoort: 'Laten we hopen dat er in 2022 geracet kan worden met DRS'

Ross Brawn over banking Zandvoort: 'Laten we hopen dat er in 2022 geracet kan worden met DRS'
Red Bull Content Pool
F1 Nieuws

Ross Brawn over banking Zandvoort: 'Laten we hopen dat er in 2022 geracet kan worden met DRS'

Ross Brawn over banking Zandvoort: 'Laten we hopen dat er in 2022 geracet kan worden met DRS'
Red Bull Content Pool

Oud teambaas en huidig uitvoerend directeur bij de Formule 1 Ross Brawn hoopt dat er volgend jaar met een open achtervleugel geracet mag worden in Zandvoort. Dit zegt hij na afloop van de race in Zandvoort waar er, zoals verwacht, niet veel werd ingehaald.

De banking in bocht 14 was bedoeld voor het verbeteren van inhaalacties op het rechte stuk. Coureurs zouden de achtervleugel open kunnen klappen in de bocht waardoor er meer kans zou zijn op een inhaalmanoeuvre in bocht 1. Dit jaar wilde de FIA hier nog niets van weten, omdat er eerst meer data moest worden verzameld over de mogelijkheden voor de toekomst. Nu de race voor weinig actie op de baan zorgde, laait de discussie over de DRS-zone in bocht 14 weer op.

Nieuwe reglementen

De nieuwe reglementen van 2022 moeten ervoor zorgen dat coureurs elkaar makkelijker kunnen volgen op de baan. Dit moet voor meer actie zorgen tijdens de races. Brown hoopt dat met dit gegeven de DRS eerder open mag in bocht 14.

"Hopelijk kunnen we terug naar ons originele idee nadat alle data is bekeken. Het was een voorzichtige houding van ons als Formule 1 hoewel we er zeker van waren dat het geen problemen zou opleveren. Nu we alle data hebben, voelen we ons iets beter ingedekt voor de toekomst. Er waren dit jaar ook al wel wat inhaalacties, het was moeilijk maar het kon en dat was geweldig om te zien" aldus Brawn tegen Motorsport.com.

Open voor verandering

Wedstrijdleider Michael Masi heeft laten weten dat de FIA er positief tegenover staat om de DRS-zone te vervoegen voor de race volgend jaar. Hij zegt dat de FIA even voorzichtig wilde doen aangezien het de eerste race op het gerenoveerde Zandvoort was.

"Zoals altijd doen we een aantal simulaties en kijken we wat voor ons acceptabel is en wat niet. Voor dit weekend hadden we geen enkele data dus dachten we dat het goed zou zijn om even een weekend af te wachten. Je kunt alles wel gaan simuleren maar het zal nooit in de buurt komen van het echte werk" zo wist Masi te vertellen.

Geen problemen

Masi vertelde dat hij niet bang is dat de data van dit jaar verloren gaat vanwege de nieuwe reglementen van 2022. Hij denkt dat de verzamelde data nog steeds een goede indicatie geeft voor komend seizoen.

"Ik denk dat het ons nog steeds een vrij goed beeld geeft voor volgend seizoen. En ja, alles is volgend jaar anders maar ik denk dat onze data dermate goed is dat we ons geen zorgen hoeven te maken" aldus Masi

Ook Mercedes-teambaas Toto Wolff deelt de mening van Brawn.

"Ik denk dat de race nu al een 10/10 was, maar die langere DRS-zone zou het nog beter maken. Ik snap de FIA volledig aangezien het voor iedereen onbekend terrein was dit jaar. Natuurlijk veranderen de auto's volgend jaar compleet, maar in het kader van wat we willen bereiken met de sport is een langere DRS-zone in bocht 14 een goede stap vooruit" aldus Wolff.

Net binnen

LAAD MEER ARTIKELEN

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties