F1 Nieuws

Toto Wolff haalt uit naar eigen team: 'De slechtste kwalificatiesessie van de afgelopen tien jaar'

Toto Wolff haalt uit naar eigen team: 'De slechtste kwalificatiesessie van de afgelopen tien jaar'
Mercedes F1 Media
F1 Nieuws

Toto Wolff haalt uit naar eigen team: 'De slechtste kwalificatiesessie van de afgelopen tien jaar'

Toto Wolff haalt uit naar eigen team: 'De slechtste kwalificatiesessie van de afgelopen tien jaar'
Mercedes F1 Media

Mercedes-teambaas Toto Wolff heeft in gesprek met RaceFans.net aangegeven dat de kwalificatiesessie van gisteren erbarmelijk slecht was. Zo slecht dat hij een dergelijke sessie als gisteren in zijn tijd bij Mercedes nog niet eerder meemaakte.

Lewis Hamilton en George Russell starten dan wel vanaf de vierde en vijfde stek later vandaag, maar dat is toe te schrijven aan gridpenalty's van andere rijders. Eigenlijk zouden de twee Zilverpijlen namelijk vanaf de zevende en achtste plek moeten beginnen. Een flink verschil met Hongarije waar Russell pole position wist te trainen. Nu, drie weken later, staat het team uit Brackley op 1,8 seconden achterstand van de kop (Max Verstappen).

"Het kan niet zo zijn dat we drie weken terug op pole stonden, wel onder andere omstandigheden en een ander circuit, maar nu op 1,8 seconden achterstand staan van diezelfde pole position", begint Wolff zijn verhaal. "Er is iets dat we niet kunnen begrijpen en Red Bull zit duidelijk in een eigen klasse. Zelfs Ferrari zit zeven tienden achter Red Bull", gaat de Oostenrijker verder. Wolff durft zelfs zo ver te gaan dat de sessie van gisteren de slechtste was die hij in zijn tien jaar bij Mercedes heeft meegemaakt. "Voor mij is het de slechtste kwalificatiesessie die ik de afgelopen tien jaar heb meegemaakt. Onze prestaties zijn gewoon niet acceptabel", voegt Wolff toe.

Oorzaken

Maar waardoor komt deze plotse ommezwaai in performance bij Mercedes? Volgens Wolff en Russell zijn er twee oorzaken waardoor de W13 (2022-bolide van Mercedes) zo enorm veel pace verliest op Red Bull en Ferrari. De eerste reden is de grote hoeveelheid 'drag' (luchtweerstand) die de auto op de rechte stukken lijkt te hebben. Hamilton omschreef het euvel zelfs als een "parachute" die achter zijn auto hing.

De tweede reden is het feit dat Mercedes haar banden niet in de juiste 'operating window' krijgt. Volgens Russell zorgden de lage temperaturen in Spa ervoor dat Mercedes gisteren moeite had met het op temperatuur brengen van de Pirelli-banden. Ondanks de misère van Mercedes gelooft Russell toch dat zijn team later vandaag tijdens de race een betere balans kan vinden en voor het podium kan strijden. De Grand Prix van België gaat later vanmiddag om 15:00 uur Nederlandse tijd van start.

Net binnen

LAAD MEER ARTIKELEN

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties