Adrian Newey niet eens met uitspraken Christian Horner over 2026-regels

| door J. Immink

Red Bull-teambaas Christian Horner heeft aangegeven geen fan te zijn van grote regelwijzigingen in de Formule 1. In 2026 zullen de Formule 1-reglementen drastisch veranderen waardoor de teams met een volledig nieuwe auto moeten aantreden. Adrian Newey heeft hier een andere mening over die haaks tegenover Horner staat.

In 2026 gaan alle regels op de schop. Alle teams moeten een nieuwe motor en aerodynamica ontwerpen. Het is een terugkerend ritueel in de Formule 1. In 2014, 2017 en 2022 werden ook de regels veranderd, in de hoop om het Formule 1-veld op te schudden.

Horner kritisch 

Horner is geen fan van de regelwijzigingen. Dat is ook niet vreemd, want de geschiedenis wijst uit dat een dominant team na een regelwijziging, geregeld wegvalt en niet meer de snelste auto heeft. "2026 is uniek, want het gaat om zowel chassis- als motorreglementen. Maar het is tegenwoordig een heel andere wereld met het budgetplafond en de beperkingen die we hebben met betrekking tot de middelen", zei Horner tegen Sky Sports F1. Voor Horner wordt het een lastige klus, aangezien hij zijn beste ontwerper - Adrian Newey - na dit seizoen zal verliezen. De Engelsman maakte samen met Red Bull onlangs bekend dat hij de Oostenrijkse renstal zal verlaten.

Lees ook

Newey ziet reglementswijziging als uitdaging 

Newey is, in tegenstelling tot Horner, wel voorstander van een wijziging in de reglementen. Onlangs gaf hij nog aan geen fan te zijn van de actieve aerodynamica en de nieuwe hybride motoren (die in 2026 geïntroduceerd zullen worden), maar hij ziet het wel als een goede uitdaging voor alle teams. Daarin gaat hij vol tegen de woorden van Christian Horner.

"Ik geniet zeker van regelwijzigingen", zei Newey. "De huidige regels waren de grootste wijzigingen die we hadden sinds 1983, toen er nieuwe vloeren werden ingevoerd. Ik heb nu dus echt genoten van de uitdaging van al het onderzoek en het detailontwerp van die auto", aldus de topontwerper.

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen