Adrian Newey spreekt twijfels uit over RB20: 'Dat weet je gewoon niet'

| door R. Willems

Voor Adrian Newey is het nog maar afwachten of de RB20 net zo succesvol gaat zijn als de RB19 was. In 2023 wist Red Bull Racing 21 van de 22 races te winnen, waardoor Max Verstappen zijn derde titel op rij wist te pakken. Maar behaalde resultaten in het verleden geven geen enkele garanties voor de toekomst, weet ook Newey.

De hoofdontwerper van Red Bull Racing heeft de afgelopen twee seizoenen een meesterwerk van een auto weten te produceren, samen met zijn ontwerpteam. In 2022 en 2023 wist Verstappen op dominante wijze het kampioenschap te winnen en de gehele F1-paddock is ervan overtuigd dat dat in 2024 ook weer het geval gaat zijn. Maar dat durft Newey nog niet uit te spreken.

Volgens Newey is de basis van de auto goed, wat we de afgelopen jaren al gezien hebben, maar sinds de invoering van de nieuwe reglementen heeft Red Bull één ontwerpfilosofie gehad en daar telkens op doorontwikkeld. Gaat dat het team in 2024 opbreken, omdat ze te conservatief tewerk zijn gegaan? Heeft een ander team een grote ontwikkeling doorgemaakt, waardoor Red Bull ingehaald wordt, het zijn scenario's waar Newey rekening mee houdt.

"Terughoudendheid, zoals altijd", zo gaat Newey het komende seizoen in. "De RB18 was de eerste auto van de nieuwe reglementen. Ik denk dat we erin geslaagd zijn om de basis goed te krijgen. We zijn erin geslaagd om met een fatsoenlijke auto op de proppen te komen, die we verder hebben ontwikkeld tot en met 2022, en we hebben duidelijk daar een heel sterke tweede seizoenshelft gehad", kijkt de Brit terug op de eerste auto van het huidige reglementen-pakket.

"In het tweede seizoen van die nieuwe reglementen verwachtten we dat de grid helemaal bij elkaar zou komen, dus vorig jaar werden we er allemaal door verrast, vooral ik. Ik had de dominantie die we hadden echt niet verwacht. Ik heb begrepen dat veel van onze rivalen dit jaar goed hebben gekeken en waarschijnlijk... Ik vermoed dat er veel auto's zullen zijn die erg op onze auto lijken."

Lees ook

Te conservatief?

Dat baart Adrian Newey best wel wat zorgen. Nu de rivalen van Red Bull weten wat ze fout hebben gedaan en die fouten gaan herstellen, kan de dominantie van Max weleens heel snel voorbij zijn. Zeker als men in Milton Keynes te voorzichtig is geweest.

"De auto van dit jaar is de derde evolutie van die originele RB18. Wat we natuurlijk niet weten, is of de derde evolutie te conservatief is. Hebben anderen iets anders gedaan? Je weet het gewoon niet..."

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen