Het Alpine Formule 1-team staat niet te koop, zo maakten de Fransen onlangs bekend. Dit nadat Andretti geweigerd werd als nieuwe aanmelding op de grid en veel kenners naar het kwakkelende Alpine keken om overgenomen te worden. Dat gaat voorlopig niet gebeuren, maar de kans is wel aanwezig dat het team uit Enstone flink opgeschud wordt door het vertrek van Renault.
Alpine is het sportmerk van Renault en sinds de start van het 2021-seizoen draagt de Franse renstal die naam. Aan het begin van die periode waren de resultaten best prima te noemen, waarbij Esteban Ocon zelfs een overwinning wist te scoren in Hongarije dat seizoen. Maar sinds het 2022-seizoen is alles bergafwaarts gegaan.
Fernando Alonso besloot Alpine te verlaten voor Aston Martin, terwijl de Fransen ook Oscar Piastri kwijtraakten aan McLaren. Pierre Gasly werd als vervanger gehaald, maar dit seizoen kan ook de voormalig teamgenoot van Max Verstappen geen potten breken in de Formule 1, vanwege de tegenvallende bolide van Alpine.
De Franse auto is te zwaar, heeft te weinig downforce en als klap op de vuurpijl komt de Renault-motor, welke achterin de Alpine de ligt, ook nog eens flink tekort als het gaat om pk's. Maar het lijkt erop alsof daar verandering in gaat komen, aangezien Renault met de gedachten speelt om uit de Formule 1 te stappen en Alpine verder te laten gaan als klantenteam.
Door de tegenvallende resultaten van de Renault-motor, welke door de 'engine freeze' al jaren achterloopt op de krachtbronnen van de concurrenten, speelt de Franse ploeg nu met de gedachte om vanaf 2026 verder te gaan als klantenteam. Dat weet Motorsport.com te onthullen. In 2026 komt er een nieuw chassis- en motorreglement en Alpine is er niet zeker van dat het succesvol gaat worden met een Renault-motor. Het is nog maar de vraag of Renault, dat al sinds 2014 geen competitieve motor meer heeft geproduceerd, het in 2026 wél voor elkaar krijgt en of het alle investeringen nog wel waard zijn.
Eén van de opties die Alpine op dit moment aan het bekijken is, is het worden van een klantenteam. De Renault-motor zou dan in de prullenbak gaan en Alpine zou in samenwerking moeten met een andere partij, die voor hen de motoren leveren. En daar is een bijzondere kandidaat naar voren gekomen: Red Bull Racing.
Red Bull Racing is namelijk jarenlang klantenteam geweest van Renault, maar besloot in 2019 over te stappen naar Honda-motoren, omdat de Franse motoren niet krachtig én niet betrouwbaar genoeg bleken. Vanaf 2026 zal Red Bull zelf de motoren gaan produceren en Alpine zou geïnteresseerd zijn in dat project, waar ze een klantenteam van Red Bull willen worden.
Er zijn inmiddels al gesprekken gevoerd met Red Bull, maar een samenwerking lijkt op dit moment lastig, omdat Christian Horner eerder al heeft laten weten dat ze in het begin niet teveel hooi op hun vork willen nemen. Met Red Bull en Visa Cash App RB hebben ze al twee teams die ze moeten bevoorraden van motoren en Alpine kunnen ze er op dit moment niet bij hebben. Maar wellicht gaat dit veranderen in de toekomst...
Lees het artikel op de mobiele website